Моноклональні антитіла справилися з раком, робота одягнули у шкіру з людських клітин, а комбуча вижила у марсіанських умовах

Моноклональні антитіла показали свою дієвість у лікуванні раку прямої кишки, новий спалах віспи мавп виявився схожим на нігерійський, а травневий рівень вуглекислого газу у земній атмосфері сягнув рівня чотирьох мільйонів років тому. Розповідаємо про все найцікавіше за тиждень у нашому традиційному дайджесті.

💊 Рак прямої кишки повністю вилікували моноклональними антитілами

Американські вчені представили результати попередніх випробувань моноклональних антитіл у складі препарату достарлімабу у лікуванні раку прямої кишки. 12 учасників клінічного випробування повністю позбулися пухлин без побічних ефектів. Лікування тривало пів року, а спостереження за пацієнтами до 25 місяців. У майбутньому вибірку планують збільшити.

😷 Генетики дослідили вірусні геноми віспи мавп

Аналіз вірусних геномів віспи мавп, що їх виділили у пацієнтів, які захворіли поза Африкою, показав, що у збудника є нігерійський предок. Він циркулював у Нігерії під час спалаху 2018-2019 років, але збудник нового спалаху відрізняється від нього на 50 мутацій. Утім, чи зробили вони вірусові мавпячої віспи послугу та збільшили його заразність — наразі невідомо.

🖱️ Вчені знайшли спосіб стимулювати мишей кокаїном у невеликих дозах

Науковців хвилювало, що відомий їм спосіб дії кокаїну не працює із маленькими дозами, а тому вони вирішили пошукати інший у мишачому мозку. Так вони натрапили на білок BASP1, який зв'язався із кокаїном навіть у концентрації у 7 наномолярів. А коли мишей позбавили цього білка, вони не проявили властивої дії кокаїну активності. Якщо такий механізм знайдуть і у людей, то це допоможе лікувати кокаїнову залежність.

Приблизно такими активними мали б бути миші, якби їм не зменшили кількість білка. GIPHY

🪨 У «Джеймса Вебба» влучив мікрометеороїд

Космічний телескоп імені Джеймса Вебба вперше зустрівся з мікрометеороїдом. Він влучив в один із сегментів його дзеркала і, на щастя, без серйозних пошкоджень. NASA повідомляє, що дзеркало після зіткнення відкоригують, а також наголошують, що таких зустрічей у «Джеймса Вебба» за роки його роботи буде достатньо і його до цього готували ще на Землі.

🐺 Внесок вовків в екосистеми виявився залежним від їхнього характеру

Як на вашу думку вовки можуть впливати на екосистеми? Вся річ у кількості з'їдених бобрів. Так якщо вовк за характером «мисливець» і може висиджувати довго у засідці за бобром — головним лісовим «інженером» — то він і несе більшу відповідальність за зміну водно-болотних угідь. Такого висновку дійшли вчені, стежачи за тим, скільки вовків вбили скільки бобрів у певний період часу.

Лютий реорганізатор водно-болотних угідь. GIPHY

🍄🫖 У марсіанських умовах пів року ростили комбучу

Облаштувати Марс можна на МКС, де підтримують температурні і атмосферні умови подібні Червоній планеті. І цього разу у них вирішили помістити чайний гриб із його бактеріями, які через пів року порівняли з такими ж, що ростили на Землі. І в космосі бактерії почували себе не набагато гірше та навіть не припинили свої метаболічні процеси.

Імовірно, врятуватися від радіації їм допомогли саме вони: бактерії виростили собі целюлозну біоплівку, що вчені вже задумали використати як біоматеріал для майбутніх колонізаторів позаземних світів.

Платформа зовні МКС, де перебували бактерії в симульованих марсіанських умовах. European Space Agency

🖐️ Роботу виростили шкіру з клітин людини

Японські науковці знайшли спосіб покривати штучною шкірою роботів одразу. Поки це вдалося випробувати на пальці: його занурили у розчин з клітинами дермальних фібробластів людини та колагену, а потім засіяли це клітинами епідермісу. Така шкіра виявилася функціональною, виконуючи свої бар'єрні функції. А у разі пошкодження робота, його можна полікувати подібно тому, як лікують людей при опіках: нанесеним колагеном. Частиною мотивації роботи стало те, що роботам з пластику шкіра личитиме набагато більше.

🏭 Рівень вуглекислого газу в атмосфері у травні сягнув рівня чотирьох мільйонів років тому

Національне управління океанічних та атмосферних досліджень США зареєструвало новий рекорд концентрації вуглекислого газу в атмосфері північної півкулі. Це 421 мільйонна частка, що на 50 відсотків більше за рівень доіндустріального часу. Востаннє такий рівень на Землі був десь 4,1-4,5 мільйона років тому, коли рівень моря був на 5-25 метрів вищим за сучасний, а ліси покривали значну частину арктичної тундри.

🏇 Дрон і чотириногий робот допомогли один одному пройти підземелля

Дрон осідлав чотириногого робота і рушив з ним на дослідження підвалів одного із швейцарських університетів. Обидва мають камери і лідари та разом будують одну мапу коридорів: робот везе дрона, щоб той не витрачав енергію, а куди не може пролізти сам — відправить пролетіти дрон. Пара відмінно справилася з випробуваннями і разом повернулася на стартовий майданчик.

Пара робот і дрон на змаганнях DARPA Subterranean Challenge. Evan Ackerman / IEEE Spectrum

🩸 Аналіз крові зможе вказати на людину-хікікоморі

Японські вчені знайшли біомаркер, який може визначити стан хікікоморі, коли людина переживає важку соціальну самоізоляцію. З'ясувалося, що окрім таких психічних змін, розлад супроводжується зміною активності деяких білків, що можна виявити за аналізом крові. Вчені сподіваються, що це допоможе у лікуванні станів хікікоморі.