Повернення Starliner, помідори з вітаміном D та знайдені ембріони динозаврів

Сьогодні розповідаємо, як помідори можуть зарадити дефіциту вітаміну D, якими образами користувалися за часів Давнього Риму та як можна поділитися зі свинями гарним настроєм. Все найцікавіше, що ми писали за тиждень — у нашому дайджесті!

🚀Космічний корабель Starliner повернувся на Землю

Завершився другий випробувальний політ космічного корабля, який для NASA розробила компанія «Боїнг». 20 травня він прибув на МКС із манекеном Розі та вантажем для екіпажу, а вже 25 травня повернувся на Землю, приземлившись на подушки безпеки у Нью-Мексико. Якщо капсула пройде необхідну сертифікацію від NASA, то вже до кінця року, за словами агентства, Starliner може відправитися на МКС з екіпажем.

Так Starliner відстиковувався від модуля «Гармоні» (Harmony) в американському сегменті МКС. Boeing / YouTube

🙈В Англії відкопали послання жителю давньоримського поселення. Він комусь сильно насолив

Схоже, способи виказати своє невдоволення не надто змінюються з ходом століть. Близько 1 700 років тому деякий житель давньоримського військового поселення на півночі сучасної Англії на ім'я Секундінус точно комусь не сподобався. Вчені відкопали кам'яну табличку-послання йому, де автор вирізьбив зображення фалоса та супроводив його підписом «Секундінус засранець». Хто такий цей Секундінус насправді, і чим заслужив таке увіковічнення у графіті, невідомо.

Табличка із зображенням фалосу та образою. Vindolanda Charitable Trust

📰Штучний інтелект порозв'язував кросворди

Сьогодні у нашому дайджесті вперше рубрика кросворди і вкотре рубрика «Що ще штучний інтелект тепер вміє краще за людей». Цього разу це розробка американських вчених з Університету Берклі Berkeley Crossword Solver. Він правильно обирає слова і розставляє у кросворді літери з ефективністю у понад 80 відсотків. А тепер він ще і переможець Американського кросвордного турніру, хоча і обійшов найкращого гравця з відривом у всього 15 балів.

Країна героїв, сім літер, перша  —  «У»! GIPHY

Країна героїв, сім літер, перша — «У»! GIPHY

👴Вік Прадідуся оцінили у 5 000 років. Він росте у Чилі

Чилійський еколог представив нову оцінку фіцрої з чилійського нацпарку, яку називають Гран-Абуело або Прадідусь. Побудувавши модель, яка враховує формування кілець й інших фіцрой, він оцінив вік Прадідуся у 5 484 роки, що робить його найстарішим з нині живих дерев.

Фіцроя Гран-Абуело, або Прадідусь. Gabriel Popkin / Science

🍅Генні інженери навчили помідори накопичувати вітамін D

Всього один змінений ген у ДНК помідорів виявився необхідним, щоб рослина почала накопичувати вітамін D. Тепер один генномодифікований помідор середнього розміру — це 30 відсотків добової потреби у вітаміні. Причому його концентрацію можна збільшити, якщо довше потримати помідори на сонці.

🦖Палеонтологи знайшли ембріони у яйцях динозаврів. Їм не менше 66 мільйонів років

А тепер до новин за підтримки «Парку Юрського періоду». Вчені відшукали на південному сході Китаю кладку яєць динозаврів, у двох з яких збереглися справжні динозаврові ембріони! Вони належать до птахотазових рослиноїдних примітивних гадрозавроїдів та нагадували зародки пізньокрейдових гадрозавроїдів, що вказує на їхню можливу спорідненість.

Одне зі скам'янілих яєць з ембріоном. Xing et al. / BMC Ecology and Evolution, 2022

🎮Фізики провели атомний стрім

Відео з ігрової консолі на монітор вдалося передати за допомогою рідбергових атомів. Їм передали радіосигнал на частоті 3 мегагерц, а затим пропустили крізь хмару цих атомів лазер, який і зчитав його та передав через фотодетектор на монітор. У що саме грали фізики та на чому, вони, на жаль, не повідомили. Однак їм вдалося стрімити кілька годин без втрати сигналу та з яскравою передачею кольорів. Так, це дуже мудрований спосіб провести стрім, але за ним стоїть цікава фізика рідбергових атомів.

🐖Свині і коні розпізнали поганий настрій за голосом

Вам колись говорили, що ви вмієте заражати гарним настроєм? Швейцарські вчені з'ясували, що це зможе спрацювати і на свинях з конями, а не лише на ваших знайомих. Піддослідним тваринам вмикали записи зі звуками, які передавали негативні або позитивні емоції, причому як голосів від представників їхніх видів, так і споріднених, та навіть людей. І судячи із зацікавленості тварин звуками, вдалося зробити висновок, що вони все ж можуть відрізнити за голосом позитивний та негативний настрій. Причому на це не впливав ані рівень одомашнення, ані рівень знайомства із власником голосу на записі.

Вчені висновують, що позитивне мовлення до або поблизу тварин може якщо й не покращити їхній стан, то принаймні заспокоїти їх. GIPHY

🐭Ліки проти ВІЛ покращили пам'ять мишам похилого віку

Один з препаратів, що застосовуються при лікуванні ВІЛ-інфекції — маравірок — використовує один із рецепторів імунних клітин, не допускаючи до них вірус імунодефіциту. Однак цей рецептор репресується ще і в гіпокампі, який грає важливу роль у процесах, пов'язаних з пам'яттю. З віком експресія його росте, що пригнічує формування спогадів. І тому вчені вирішили випробувати маравірок як засіб покращення пам'яті. Досліди провели з мишами літнього віку, які після введення препарату успішно сформували контекстуальний спогад. Щоправда, запам'ятовувати вони мали зв'язок переміщення в клітку та удару струмом.

🧦Робот розібрався, як вмикати пральну машину і завантажив у неї речі

Італійські інженери розробили два алгоритми для роботизованих маніпуляторів, які допоможуть їм справлятися з пранням. Перший навчив їх витягувати речі із кошика для білизни та завантажувати у пральну машину, а другий - розбиратися із дисплеєм на ній, щоб обирати режим прання. На жаль, поки робота пропонують лише виробникам пральних машин, щоб вони використовували їх у своїх випробуваннях.

У робота виходить значно краще. GIPHY