Терміт-валькірія віком 99 мільйонів років, занадто активний для свого віку пульсар та триденна печінка для трансплантації

Біологи попестили рослини пензликами, інженери навчили чотириногих роботів повторювати за собою, а метеорологічний супутник окрім прогнозу японської погоди, приніс новини про Велике затемнення Бетельгейзе. Яким був цей тиждень — традиційно у нашому дайджесті!

🧙‍♂️ Чотириногі роботи побігали за рукавичками інженерів

І хоча чотириногі роботи задумувалися як стійкі і автономні машини для виконання завдань замість людей, поки їхні вміння не такі різноманітні. А тому, щоб не витрачати час на навчання роботів для окремих задач, команда британських інженерів вирішила навчити їх просто повторювати за собою. Тепер достатньо вдягнути костюм із сенсорами для захоплення руху або просто рукавички, щоб роботи разом зайнялися відкриванням пляшки або навіть імпровізованим розмінюванням.

Chengxu Zhou / YouTube

🌱 Біологи погладили різушок Таля пензликом і подивилися на їхню реакцію

Сьогодні у нас буде багато різушок Таля. З їх допомогою біологи виявили два сигнальні шляхи, які відповідають за реакцію рослин на стрес. Вчені погладили різушок пензликом і завдяки генетичному дослідженню з'ясували, що рослини змогли відчути ці дотики завдяки жасмоновій кислоті та сполуці FER (Feronia). Вони незалежні одна від одної, але обидві забезпечують рослинам відчуття дотику.

🛰️ Метеорологічний супутник постежив за Великим затемненням Бетельгейзе

Взагалі метеорологічні супутники виконують багато корисного: стежать за циклонами, розподілом хмар, сніжними і льодовиковими покривами. Однак іноді в їхнє поле зору потрапляє не лише Земля, а і, наприклад, зорі. Так сталося з японським метеорологічним супутником, який, як виявилося, бачив Велике затемнення Бетельгейзе, коли вона втратила свою яскравість. Результати його роботи допомогли астрономам уточнити причини цієї події: найімовірніше, у фотосфері зорі сталася ударна подія, яка спровокувала появу пилової хмари і локальне зниження температури.

🥊 Ризик погіршення здоров'я навіть після легкого струсу мозку виявився більшим для жінок

Вчені опитали 150 людей, які вісім років тому пережили легкий струс мозку, і з'ясували, що у них навіть попри такий довгий час можна виявити симптоми, пов'язані з цією травмою, як-от проблеми з концентрацією, пам'яттю і сном. Крім того, вони частіше страждали ментальними розладами, наприклад, тривожністю, депресією і ПТСР. Причому такі наслідки вдвічі частіше виявляли у жінок. Вчені наголошують, що слід приділити більше уваги травмам мозку.

🌟 Пульсар перетнув «лінію смерті» і не припинив активність

Часто після смерті зірки, якщо вона була достатньо масивна, може залишитися нейтронна зоря, яка здатна випромінювати у радіодіапазоні. Це їй забезпечує обертання, і вважається, що чим старіша така зірка, тим повільніше вона обертається, а отже і стає менш активною. Однак пульсар віком понад 5 мільйонів років вдалося випадково знайти саме завдяки такій активності навіть попри те, що на оберт йому необхідно більше хвилини. Тож він змушує астрономів переглянути свої сценарії про активність таких зірок.

Це той самий пульсар. University of Sydney

👩‍⚕️ Вчені змогли три дні зберігати печінку придатною для трансплантації

Швейцарські вчені отримали згоду на трансплантацію людині печінки, яку зберігали за новою технологією. Вона передбачає тривале збереження органа в апараті, де керувати її параметрами можна віддалено. У дослідах зі свинями така печінка лишалася придатною для трансплантації понад тиждень. Людську ж пересадилися на четвертий день 62-річному чоловіку, якого вже через 12 днів після операції виписали з лікарні, а через два місяці він повернувся до нормальної активності. За чоловіком спостерігають вже рік і за цей час не виявили тривожних ознак, які вказували б на погіршення його здоров'я.

🐭 Миші і рослини однаково змінили поведінку у відповідь на однакові генетичні модифікації

Ми ж обіцяли ще одні різушки Таля. Цього разу вчені працювали з ними і з ще одними своїми улюбленими піддослідними — мишами. Рослинам і тваринам внесли однакові зміни у схожі в них обох мітохондріальні гени, і змогли спричинити таким чином однакові зміни в поведінці. Так миші стали повільніше бігати, а різушки — повільніше ворушити листям. І з огляду на подібності між функціями цих генів, вчені сподіваються, що на рослинах можна буде і досліджувати поведінку і хвороби людей.

💾 Суперкомп'ютер вперше подолав екзафлопсний бар'єр

Ефективність «суперобчислень» суперкомп'ютерів оцінюють у «флопсах» — кількості операцій з рухомою комою в секунду, яку виконує система. І нещодавно американському суперкомп'ютеру Frontier першому вдалося перейти межу в один екзафлопс — провести мільярд мільярдів операцій обчислень за секунду. Тепер він посунув японську систему Fugaku і зайняв перше місце у суперкомп'ютерному рейтингу TOP500.

😴 Кожна десята молода людина під час наркозу приходила до тями

Міжнародне дослідження показало, що більш ніж 10 відсотків повнолітніх пацієнтів до 40 років стикаються з тим, що перебувають при тямі під час наркозу, причому половина з них має больові відчуття, а стан більш властивий жінкам. Втім, після операції жоден пацієнт не пам'ятав слова вчених, і лише один з 37 учасників, що проявили ознаки свідомості, зміг пригадати сам процес операції.

🦟 Терміт віком 99 мільйонів років виявився солдатом з рисами репродуктивних особин. Його назвали на честь валькірій

У бірманському бурштині віком близько 99 мільйонів років знайшли терміта. І з'ясувалося, що на відміну від сучасних його родичів, які доволі беззахисні без особин-солдатів, він мав риси і репродуктивних термітів, і термітів-солдатів. А отже принаймні 99 мільйонів років тому терміти могли засновувати нові колонії та успішно їх захищати, закриваючи вхід до гнізда своєю головою, і відбиваючись від нападників. Знахідці дали ім'я терміт-валькірія на честь войовничих дів зі скандинавської міфології.

Терміт-валькірія з бірманського бурштину. Jouault et al. / Frontiers in Ecology and Evolution, 2022

Найбільшим живим організмом на планеті виявилася австралійська морська трава

🌿Морська трава наклонувала себе на 180 кілометрів прибережжя Австралії. На це вказало генетичне дослідження, яке виявило, що рослини на дев'ятьох із десяти морських лук мали однаковий геном. По суті, це єдиний організм і найбільший відомий на Землі клон, вік якого оцінили щонайменше у 4 500 років.

Лука з клонованої посідонії в затоці Шарк. Rachel Austin / University of Western Australia