У двох яйцях динозаврів віком не менш як 66 мільйонів років знайшлися ембріони

Палеонтологи описали одразу два яйця динозаврів віком щонайменше 66 мільйонів років зі збереженими ембріонами. Скам'янілості зародків уперше приписали рослиноїдним примітивним гадрозавроїдам, і їхні відносно малі розміри вказують, що великі яйця спорідненої родини ламбеозаврин є пізнішим еволюційним надбанням, про що повідомляється у статті журналу BMC Ecology and Evolution.

Художня реконструкція ембріона гадрозавроїда в яйці. Xing et al. / BMC Ecology and Evolution, 2022

Художня реконструкція ембріона гадрозавроїда в яйці. Xing et al. / BMC Ecology and Evolution, 2022

👋Підпишіться на нас у Instagram, Facebook, Twitter, Telegram або Viber!

Динозаврові яйця не є надто рідкісною знахідкою палеонтологів, чого не можна сказати про виявлені в них ембріони. А проте, дослідження зародків динозаврів на різних стадіях допомагає суттєво покращити розуміння того, як вони розвивалися. Наприклад, нещодавно ми писали про вивчення скам'янілого ембріона овірапторозавра, яке вказало на новий зв'язок цих тварин із сучасними птахами. Цього разу дослідники Канадського музею природи із китайськими та тайваньськими колегами описали одразу два яйця зі стародавніми ембріонами.

Скам'янілості знайшли в регіоні Гуаньжчоу, що на південному сході Китаю у межах формації Гекоу. Точний вік формації залишається спірним, але найчастіше вчені сходяться на 72,1-66 мільйонах років. Серед знахідок: численні рештки водоростей, рослин, кісток динозаврів, а також яєць динозаврів. Власне, в одній з кладок палеонтологи натрапили на щонайменше 13 яєць, підозрюючи, що початково їх було більше. Ембріони збереглися принаймні у двох із них, яким і присвятили статтю вчені.

Описані яйця мають форму видовженого сфероїда, притаманну родині Spheroolithidae, діаметром близько дев'ять сантиметрів. Краще збережене яйце має об'єм приблизно в 600 мілілітрів, із яких зародок займав орієнтовно 40 відсотків при поперечному перерізі. Товщину шкаралупи оцінили в 0,32-0,42 міліметра, що робить її однією з найтонших у родині.

Одне зі скам'янілих яєць з ембріоном. Xing et al. / BMC Ecology and Evolution, 2022

Одне зі скам'янілих яєць з ембріоном. Xing et al. / BMC Ecology and Evolution, 2022

Ретельний аналіз ембріонів дав змогу віднести їх до птахотазових рослиноїдних примітивних гадрозавроїдів (Hadrosauroidea). Зразки найбільше нагадували зародків пізньокрейдових гадрозавроїдів Levnesovia transoxiana, Tanius sinensis та Nanningosaurus dashiensis, що вказує на їхню можливу спорідненість. Також автори відмічають, що досліджені яйця помітно менші, ніж у представників підродини ламбеозаврин (Lambeosaurinae), у яких об'єм яйця сягає 4 000 мілілітрів. А оскільки менші яйця були притаманні й примітивним гадрозавроїдам, й більш розвиненим гадрозавринам, імовірно, що більші яйця ламбеозаврин з'явилися та закріпилися як більш просунута еволюційна ознака.