Мозкова активність підтвердила здатність собак вивчати назви предметів

Науковці простежили за мозковою активністю собак під час того, як їм називали й показували знайомі предмети, і підтвердили, що ці тварини можуть вивчати назви предметів. Хоч дотепер вчені вже знали, що собаки можуть на прохання людини принести якусь річ, але припускали, що насправді тварини пов'язують зі словом конкретну інструкцію, а не саму річ. І процес цього сприйняття виявився схожим на те, як пов'язують об'єкти зі словами люди. Дослідження опубліковане у журналі Current Biology.

Собака під час ЕЕГ. Grzegorz Eliasiewicz

Собака під час ЕЕГ. Grzegorz Eliasiewicz

Як собаки можуть розуміти слова?

Поміж усіх тварин, що співіснують з людиною, у собак склалися особливо сприятливі для вивчення слів умови. Вони дуже близько та дуже багато часу проводять з людиною, щоб бути зануреними у мовне середовище. І навіть при взаємодії з собаками люди використовують слова, даючи команди та називаючи об'єкти. Донедавна було невідомо, чи можуть собаки, крім наказів, пов'язувати слова з окремими предметами. Тобто розуміти, що «м'ячик» — це саме кулястий об'єкт, а не прохання провзаємодіяти з ним.

Нещодавні дослідження вказували, що справді чотирилапі здатні вивчати назви об'єктів, деякі особливо обдаровані ще й по 12 слів на тиждень, і іноді усього за чотири повторення. Однак результати стосувалися лише поведінкових тестів, тоді як точніше було б зіставити їх із тим, що відбувається у мозку собак під час завдань на розпізнавання слів. Саме це і зробили науковці у новому дослідженні.

Як вивчили активність мозку у собак?

Науковці провели електроенцефалографію (ЕЕГ) 18 собакам у процесі того, як вони виконували завдання на розпізнавання об'єктів. У досліді власник кожного собаки називав тварині відомий їй об'єкт, а тоді демонстрував їй або відповідний слову предмет, або зовсім інший. Наприклад, він називав палицю, а показував іграшку.

Спостерігаючи за мозковою активністю, вчені відмітили, що собаки, незалежно від породи, по-різному реагували у двох ситуаціях, тобто при правильному й хибному називанні предмета. При цьому ефект був ще сильнішим, коли слово було добре відоме собаці. І це автори вважають доводом на користь того, що собаки справді пов'язують слово з окремим предметом, подібно до того, як це роблять люди і як це показували люди у подібних дослідженнях з ЕЕГ.

Що дають ці результати?

Хоч для багатьох власників собак результати не здалися неочікуваними, вчені вперше надали неврологічні доводи на користь ідеї, що чотирилапі друзі людей вивчають значення слів. Подібність реакції до людської також означає, що з вивченням собачого розуму можна краще зрозуміти, як еволюціонувала мова у людей.

• Подібно до людини може навчатися слів і штучний інтелект. Вчені начепили на дитину камеру, яка півтора року реєструвала, що вона бачить і чує, і на основі цих записів алгоритм сам зумів поєднати слова з відповідними об'єктами.