Обдаровані собаки вивчили дванадцять нових слів за тиждень

Бордер-колі зі здібністю до вивчення значень слів вивчили назви дванадцяти нових для них іграшок за один тиждень. Нові слова зберігалися у пам'яті деяких піддослідних собак щонайменше протягом двох місяців, зазначають угорські вчені у статті журналу Royal Society Open Science.

Бордер-колі Макс, який взяв участь в дослідженні. Joe Cooper / CooperPhoto

Що спонукало вивчати вивчення слів у собак?

Приблизно у віці півтора року у немовлят починається різкий розвиток мовленнєвих навичок. Якщо до цього часу діти спостерігали й слухали розмови, то раптом починають розуміти значення слів й намагатися повторити їх. У цей період вони освоюють у середньому одне-два нових слова в день, але запам'ятовують його значення у середньому лише на один день. Утім, вже у віці 2,5 років діти пам'ятають вивчене слово протягом тижня, а в 3-4 роки — близько місяця. До дітей цього віку прирівнюють дорослих собак за рівнем розвитку інтелекту. І оскільки вони живуть в одному середовищі з людьми, то їм також доводиться вивчати значення слів людської мови. Нещодавнє дослідження науковців Університету Етвеша Лоранда показало, що деякі обдаровані собаки можуть пов'язати слово із його значенням, почувши його усього чотири рази. Але скільки таких слів можуть вивчити собаки і як довго вони залишаються в їхній пам'яті? Це з'ясовували у новій роботі угорські дослідники.

Як вивчали собачу пам'ять на слова?

До дослідження науковці залучили шістьох собак породи бордер-колі, які проживали у сім'ях як домашні улюбленці. Троє з них були самками, а середній вік собак склав 3,6 року. На початок дослідження усі учасники знали щонайменше 26 назв об'єктів. Відтак кожному власникові виділили шість нових іграшок, назв яких вони мали навчити своїх собак протягом одного тижня. Навчання проходили під час гри: господарі демонстрували нову іграшку собаці та, повторюючи її назву кілька разів поспіль, заохочували улюбленця погратися з нею, підкидували її у повітря, просили принести її з іншої кімнати або вибрати з купи інших предметів. Через тиждень успіхи собак перевірялися. Ще через два-три тижні власників просили навчити улюбленців назв іще 12 іграшок, через сім днів після чого успіхи знову тестувалися.

Після того, як собаки вивчили назви нових предметів, вчені взялися тестувати їхню довготривалу пам'ять. Для цього через один та два місяці власників просили провести досліди зі своїми тваринами із відеотрансляцією процедури. Завданням було представити собакам 12-14 іграшок, частина із яких були раніше надані вченими, та попросити тварин дати їм одну із них.

Яким виявився словниковий запас собак?

Через тиждень після вивчення шести нових слів собаки правильно вказували на названий предмет у 84,72 відсотка випадків. При цьому четверо собак коректно вказали на всі шість запрошених власниками іграшок, а двоє собак — на п'ять. Через сім після вивчення додаткових 12 іграшок, собаки робили правильний вибір у 86,81 відсотка випадках. Зокрема, двоє собак коректно вказали на всі 12 предметів, а четверо — на 11. Через місяць після представлення собакам нових іграшок, вони зуміли правильно обрати названу у 61,11 відсотка випадків. П'ятеро собак успішно вказали на шість запрошених власниками іграшок, а одна впоралася лише із трьома предметами, що могло бути й випадковістю. Через два місяці після вивчення загалом собаки правильно вказували на іграшку у 57,41 відсотка випадків. А точніше, троє собак успішно вказали на всі шість запрошених іграшок, одна собака — на п'ять, а результат ще двох не виключає випадковості.

Вчені підсумовують, що їхні результати свідчать про можливість собак вивчати 12 нових слів на тиждень, а можливо, ще більше. Це порівнянно з першими спробами навчання мові у дітей, однак собаки можуть пам'ятати значення слів щонайменше протягом двох місяців. Утім, автори наголошують, що таке вміння, схоже, зустрічається дуже рідко. Протягом двох років науковці шукали собак, здатних вивчати назви об'єктів, по всьому світу, зокрема, з допомогою кампанії Genius Dog Challenge у соціальних мережах, але зрештою вони знайшли лише 15 таких тварин. Припущення підкріплюється і попередніми дослідженнями, де вчені показали, що більшість собак не мають такої здібності, але вона частіше зустрічається у породи бордер-колі. Подальше вивчення словникового запасу собак допоможе не лише краще зрозуміти чотирилапих друзів людей, а й дізнатися більше про механізм вивчення слів та навіть талант.