Зонд DART уповільнив обертання астероїда тараном

Зіткнення зонда DART із астероїдом Діморф виявилося успішним. Аналіз даних про рух астероїда за два тижні показали, що таран уповільнив його, змінивши період його обертання навколо астероїда-компаньйона до 32 хвилин. Це вперше історії, коли людині вдалося направлено змінити рух небесного об'єкта. Про успіх місії NASA повідомляє на своєму сайті.

Діморф після зіткнення. Знімок отримав космічний телескоп «Габбл» 8 жовтня. NASA, ESA, STScI, Hubble

Діморф після зіткнення. Знімок отримав космічний телескоп «Габбл» 8 жовтня. NASA, ESA, STScI, Hubble

Астероїд Діморф, якого 26 вересня протаранив зонд DART, змінив період свого обертання навколо свого супутника астероїда Дідима на 32 хвилини, скоротивши орбіту з 11 годин 55 хвилин до 11 годин 23 хвилин. Похибка цього вимірювання, на яке знадобилося два тижні спостереження за системою астероїдів, складає дві хвилини. Поки дослідники ще збирають дані з наземних обсерваторій, що стежили за тараном: слід оцінити викинутий через зіткнення з астероїда матеріал, щоб оцінити ефективність передачі імпульсу від зонда до астероїда. Зараз вважається, що значну роль в зміні орбітального періоду астероїда зіграла саме втрата ним матеріалу.

Місія DART (Double Asteroid Redirection Test) полягала у зіткненні із Діморфом на швидкості 22 530 кілометрів на годину. Діморф разом із Дідимом знаходяться на відстані 11 мільйонів кілометрів від Землі. Вони не були небезпечними для Землі, але на них вирішили протестувати систему захисту нашої планети таким способом — тараном, що має змінити орбіту об'єкта. NASA вважало би успіхом зміну періоду астероїда на 73 секунди, але успіх тарана DART перевищив очікування у 25 разів.

Також італійський кубсат LICIACube, який супроводжував зонд, а потім астероїд до та після тарану, зробив понад 600 знімків, 326 з яких вже відправив на Землю. На них вже можна побачити кратер, який DART лишив на астероїді. ASI, NASA

За тараном стежили і з Землі, і з космосу. Подивіться на знімки, які отримали телескопи «Джеймс Вебб» і «Габбл», супутник зонда кубсат LICIACube, а також на хвіст уламків у 10 тисяч кілометрів, який простягнувся за Діморфом, що побачили наземні телескопи SOAR.

До речі, у нас є ютуб-канал. Підпишіться, будь ласка!