Телескопи «Джеймс Вебб» і «Габбл» побачили таран астероїда Діморф

Два космічних телескопи — «Джеймс Вебб» і «Габбл» — також разом з усіма стежили за першим тараном астероїда Діморф зондом DART. Це була перевірка системи захисту Землі від астероїдів, метою якої було змінити орбіту астероїда, штовхнувши його. Це перший випадок, коли «Джеймс Вебб» і «Габбл» мали одну спільну ціль для спостережень одночасно, пише NASA на своєму сайті. А завдяки різним інструментам на борту телескопа, в астрономів є можливість краще дослідити зміни Діморфа до та після тарану зондом.

Знімки астероїда після зіткнення, які отримали  «Джеймс Вебб» (справа) і «Габбл» (зліва). NASA, ESA, Jian-Yang Li (PSI); image processing: Alyssa Pagan (STScI)

Знімки астероїда після зіткнення, які отримали «Джеймс Вебб» (справа) і «Габбл» (зліва). NASA, ESA, Jian-Yang Li (PSI); image processing: Alyssa Pagan (STScI)

Зонд DART (Double Asteroid Redirection Test) 27 вересня протаранив один з астероїдів з подвійної системи (65803) Дідим. Метою було змінити його орбіту та перевірити, чи є такий спосіб дієвим, щоб у майбутньому послуговуватися ним для захисту Землі від астероїдів. За зіткненням спостерігали і наземні телескопи, і маленький супутник LICIACube, випущений назустріч астероїду разом з зондом. А тепер з'ясувалося, що на протаранений Діморф націлилися також і космічні обсерваторії «Джеймс Вебб» і «Габбл». Вони фіксували зіткнення у різних довжинах хвиль: «Джеймс Вебб» в інфрачервоному, а «Габбл» — в оптичному. Так вчені зможуть отримати багато важливої інформації про поверхню астероїда, а також наслідки зіткнення для нього, зокрема розподіл викинутого з нього матеріалу та його особливості.

«Джеймс Вебб» здійснив одне спостереження за місцем тарана до нього та за п'ять годин після, отримавши 10 знімків. Повна версія відео у високій якості є тут.

Анімація з трьох фото астероїда, які зробив «Джеймс Вебб» за 22 хвилини та 8,2 години після зіткнення. Добре видно, що астероїд втричі пояскравішав, а яскравіть не змінилася навіть через 8 годин після удару. NASA, ESA, Jian-Yang Li (PSI); animation: Alyssa Pagan (STScI)

«Габбл» також бачив Діморф до та за 15 хвилин після зіткнення, зробивши 45 знімків. Для «Габбла» астрономи планують ще 10 сеансів спостереження за астероїдом протягом наступних кількох тижнів. Це також допоможе уточнити, чи спрацював план NASA змінити орбіту Діморфа, оцінивши його рух відносно Дідима — його астероїда-компаньйона. Повна версія відео у високій якості є тут.

А це вже анімація знімків, які в оптичному діапазоні отримав «Габбл». Вони охоплюють час до п'яти годин після удару та фіксують яскраві шлейфи матеріалу, який відлетів від Діморфа. NASA, ESA, CSA, Cristina Thomas (Northern Arizona University), Ian Wong (NASA-GSFC); Joseph DePasquale (STScI)

А якщо досі плутаєте астероїди з метеоритами, а метеори з метеороїдами, то розібратися допоможе наш матеріал «Малі тіла Сонячної системи і де їх шукати».