Приєднайтесь до 500+ прихильників науки!

Вивчення філософії наділило студентів кращим критичним мисленням, ніж інші спеціальності

Студенти-філософи виявилися більш здатними до критичного мислення й обґрунтування своїх поглядів, ніж студенти інших спеціальностей. При цьому відмінності між студентами різних спеціальностей не були спричинені лише тим, що студенти з більшою схильністю до логічного мислення вступають на філософію. Тож науковці вважають, що саме вивчення філософії покращує розумові здібності людей, що може зробити їх менш схильними піддаватися дезінформації. Дослідження опублікували в Journal of the American Philosophical Association.

Фрагмент фрески «Афінська школа» Рафаеля Санті, на якій зображена більшість видатних філософів Античності, зокрема Піфагор, Платон, Аристотель, Діоген і Сократ. The Yorck Project

Фрагмент фрески «Афінська школа» Рафаеля Санті, на якій зображена більшість видатних філософів Античності, зокрема Піфагор, Платон, Аристотель, Діоген і Сократ. The Yorck Project

Чому досліджували саме студентів-філософів?

Філософія відрізняється від інших спеціальностей тим, що не наділяє людей знаннями про конкретну галузь, а вчить самим шукати відповіді на цікаві для них запитання та піддавати сумніву ці відповіді. Протягом довгого часу науковці відзначали, що студенти-філософи краще вміють обґрунтовувати свою думку та робити логічні висновки, однак було невідомо, чи не є це наслідком того, що люди зі схильністю до критичного мислення просто частіше вступають на філософію.

Щоб це перевірити, науковці порівняли результати вступних і випускних іспитів у понад 600 тисяч студентів-філософів і студентів інших спеціальностей. Як виявилося, більш відкриті до нових ідей, зацікавлені та вправні у висловленні своїх думок молоді люди дійсно частіше вступали на філософію. Однак навіть після врахування відмінностей на початку навчання, за його період студенти-філософи набували більше необхідних для критичного мислення рис. Серед них були відкритість до чужих поглядів, вміння словесно та логічно обґрунтовувати свої думки та зацікавленість у нових ідеях.

Що ще науковці дізналися з досліджень за участі студентів

🤯 Університетські тести не завжди об’єктивні, адже на них вплинула навіть висота стель в авдиторіях, у яких їх складають студенти.

🕛 Крім того, на результати усних іспитів вплинув час дня, коли їх складали. Найкращим часом для складання таких іспитів виявилася середина дня, коли й викладачі, і студенти найбільш активні.

🤳 Допомогти студентам краще зосередитися на заняттях може хвилинна перерва на телефон, після якої вони рідше відволікалися від пари.

🩻 Із критичним мисленням тісно пов’язана здатність протистояти оптичним ілюзіям — і вона виявилася кращою в досвідчених рентгенологів, а не у студентів-медиків.

🎮 Оскільки навчання може спричиняти стрес у студентів, знімати його запропонували за допомогою комп’ютерних ігор з відкритим світом. А посилити цей ефект може перегляд фільмів студії Ґіблі.