Ступінь ракети впіймали вертольотом, дельфіни погралися з анакондою в річці, а вчені створили штучну форму життя з дріжджів

Розповідаємо, як трансплантація калу мишам (знову) омолодила їхні очі та мозок, дріжджі допомогли дрозофілам у розмноженні та харчуванні в обмін на поширення, а також допомогли біохімікам з химерою хлоропластів, а дельфінів застали за грою з мертвою анакондою. Традиційно зібрали головні новини тижня у наш дайджест.

Трансплантоване чоловіку серце свині виявилося інфікованим свинячим вірусом

Ми продовжуємо стежити за історією Девіда Беннета — першого чоловіка, якому трансплантували свиняче серце. Операція пройшла успішно, у пацієнта не спостерігали ознак відторгнення тваринного серця, але через два місяці він помер. Поки експертиза, яка має з'ясувати причини смерті, ще триває. Однак з доповіді лікарів Беннета стало відомо, що причиною міг стати свинячий цитомегаловірус попри те, що свиня, серце якої використали, була спеціально вирощена для ксенотрансплантації і мала бути захищена від вірусу.

Мутовані дріжджі разом з ціанобактеріями утворили штучну форму життя

У спробі краще зрозуміти, як еволюціонували хлоропласти – унікальні рослинні структури, які забезпечують клітини достатньою кількістю енергії – американські біохіміки пов'язали ендосимбіотичними відносинами модифіковані дріжджі з ціанобактеріями. За їхнім задумом, мала утворитися химера, яка виконує функції хлоропластів. І в підсумку, їм вдалося зробити бактерії взаємозалежними з дріжджами: ціанобактерії надавали дріжджам молекули АТФ, які є носіями енергії, а самі натомість отримували від дріжджів метаболіт метіонін. Система повністю покладалася на фотосинтез, а за стабільного циклу освітлення день/ніч химери протрималася щонайменше протягом 15-20 поколінь.

Rocket Lab вперше впіймали ступінь ракети вертольотом

Американська компанія Rocket Lab обрала свій спосіб врятування першого ступеня ракети Electron, що має вберегти його для повторного використання. Подібно як ракети Ілона Маска Falcon, перший ступінь цієї ракети повернувся після запуску, від'єднавшись під другого. Однак, якщо Falcon повертається на ракетних двигунах на морські платформи або на космодром, то частину Electron вирішили наділити лише парашутами для приземлення. А так ловити її вирішили вертольотом Sikorsky S-92.

Він успішно зачепив ступінь гаком за парашут, однак через непередбачуване навантаження випустив його на воду, де ступінь забрали судном. Це перша така спроба у аерокосмонавтиці, а ступінь досліджуватимуть на придатність до польотів після такого повернення.

Rocket Lab

Фекальна трансплантація частково омолодила мозок, кишківник і очі мишей

У якомусь з дайджестів ми розповідали, як трансплантація калу молодих мишей сповільнила старіння мозку в старих. Цього разу вчені з того ж інституту зацікавилися, як трансплантація мікробів вплине на нервову систему, особливо мозок та очі, які сильно чутливі до стресових факторів, зокрема, до запалення, яке з віком наростає в організмі.

І нагодовані кишковим мікробіомом молодих тримісячних мишей, старі миші віком у 24 місяці та 18 місяців, мали менше маркерів нейрозапалення, у порівнянні з необробленими однолітками. Така трансплантація призвела до омолодження профілів запалення мозку та сітківки, а також цілісності кишківника та метаболізму.

Колісний робот попрацював у колонії імператорських пінгвінів

Канадська компанія наділила колісного робота Husky UGV лідаром, камерами та RFID-антеною і відправила його до наділених RFID-міткою імператорських пінгвінів, які мешкають на антарктичній станції Ноймайєр III (Neumayer-Station III). Робот навчився безпечно їздити серед птахів, не наближатися до них надто близько, а заразом і допомагати вченим стежити за популяцією, не турбуючи тварин.

Додали цю новину у дайджест зокрема через ці неймовірні фото пінгвінів разом з роботом. Більше за посиланням! Clearpath Robotics

Дрозофіли використали дріжджі у боротьбі з сірою цвіллю на малині

Науковці помітили, що дрозофіла Сузукі часто співіснує із дріжджами на плодах малини, та вирішили з'ясувати, які саме їх пов'язують стосунки. Так вони придбали свіжі плоди ягід, виростили на них різні види грибів та пустили до них дрозофіл. Комахи обрали H. uvarum та активно переносили їх з одних плодів на інші. І окрім того, що дріжджі не заважали розмноженню комах, з часом вчені помітили, що вони пригнічують розвиток шкідливої для рослин та комах плісняви. Так дріжджі не лише сприяють розмноженню дрозофіл, а і забезпечують їх поживою, в обмін на поширення з боку дрозофіл.

Пара дрозофіл Сузукі на малині. BIOBEST GROUP

За останні 17 років кількість зіткнень британських комах з автомобілями зменшилася наполовину

Фонд Buglife провів дослідження автомобільних поїздок британців, змусивши їх рахувати, скільки комах налипли на номерні знаки машин, стикаючись з ними на швидкості. Так вони розрахували середню кількість «бризок» комах на милю дороги за даними 3 947 поїздок з урахуванням типу автомобіля, швидкості їзди, тривалості поїздки, типу доріг, погодних умов тощо, поєднавши ці дані з дослідженням 2004 року. І вчені дійшли висновку, що за 17 років кількість автопригод комах зменшилася у Великій Британії загалом на 58,5 відсотка. Це підтверджує загрозливе становище комах у світі та підкріплює тенденцію до стрімкого скорочення біорізноманіття комах у світі.

Біологи застали болівійських дельфінів за грою з анакондою

Науковці, які прибули для дослідження популяції болівійських річкових дельфінів, застали їх за дивним заняттям: у групі зі щонайменше шести особин двоє тримали в зубах болівійську анаконду, але при цьому не намагалися її з'їсти. Крім того, у стані сексуальної збудженості, самці, яких застали за грою, показували її молодим особинам поруч. Змія, на щастя чи на жаль, не пережила забави або померла незадовго до неї, оскільки була нерухомою і її на тривалий час занурювали під воду, однак вона не плавала на поверхні й не мала інших ознак розкладання тіла.

Болівійські річкові дельфіни граються зі змією. Entiauspe-Neto et al. / Ecology, 2022

Відмова людей від рибальських сіток допоможе врятувати популяцію фоцен вакіт

Найменші представники китоподібних — фоцена вакіта або каліфорнійська морська свиня — зазнали стрімкого скорочення чисельності до 10 особин, які сьогодні проживають у Каліфорнійській затоці Мексики. Невеликі розміри тіла зіграли проти тварин, оскільки через це вони легко втрапляють у рибальські сіті, що спричинило серед них високу смертність.

Однак біологи дослідили, що генетичне різноманіття вакіт не є критичним, а отже вони зможуть збільшити свою чисельність при близькому схрещенні без суттєвих ризиків для здоров'я майбутніх поколінь. У них частота сильно шкідливих мутацій виявилася однією з найнижчих серед морських ссавців. Однак, щоб відновити свою популяцію в наступні 50 років, всупереч неминучому близькоспорідненому схрещуванню, у регіоні мають повністю припинити або суттєво зменшити використання рибальських сітей.

Вакіта. Save the whales