Мерехтливе світло вогню допомагало творити мистецтво в палеоліті

Британські археологи дослідили палеолітичні кам'яні таблички з різьбою, на яких залишилися сліди нагріву, і припустили, що вони були вирізані поблизу мерехтливого світла вогню. Про це йдеться в журналі Plos One.

Фотографія, що показує рівні навколишнього освітлення та положення реплік табличок щодо вогню під час експерименту. Andy Needham et al. / PLoS One, 2022

Фотографія, що показує рівні навколишнього освітлення та положення реплік табличок щодо вогню під час експерименту. Andy Needham et al. / PLoS One, 2022

Вчені дослідили п'ятдесят вапнякових табличок з різьбленням, які мають візерунки рожевих теплових пошкоджень по краях. Радіовуглецеве датування, проведене ще в 1969 році показало, що камені з художнім орнаментом були вирізані близько 15 тисяч років тому. Ймовірно, їх виготовили з використанням кам'яних знарядь представники мадленської археологічної культури.

Використання табличок вивчили за допомогою 3D-моделювання та експериментальної археології для перевірки на хімічні та фізичні зміни, які відбуваються у вапняку при нагріванні. Відтворивши ситуацію з копіями табличок, при якій, імовірно, творилося мистецтво, вчені підтвердили, що сліди нагріву та зміна кольору вказували на розміщення табличок відносно вогню. До того ж вони помітили, що багаття з мерехтливими формами та тінями могло додавати різьбленням динаміки.

Фотографія, що показує порівняння між табличками оригіналу (а, b) та реплікою використаною в експерименті (c. d). Зображення b, d оброблені за допомогою комп'ютерного моделювання для посилення забарвлення, викликаного нагріванням, Andy Needham et al. / PLoS One, 2022