Археологи вперше виявили сліди проживання древніх людей у лавовому тунелі

Археологи віднайшли сліди існування людей у лавовому тунелі на території сучасної Саудівської Аравії. У печері, що тягнеться на 1,5 кілометра, науковці натрапили на численні кістки тварин, кам'яні інструменти та кераміку, вік якої сягає 7-10 тисяч років. Це перший випадок, коли виявили сліди проживання людей у лавовому тунелі. Вчені сподіваються, що це допоможе більше дізнатися про культуру давніх людей на Аравійському півострові, де суворі пустельні умови швидко руйнують артефакти, заважаючи їх вивченню. Стаття опублікована у журналі PLOS ONE.

Вхід, внутрішнє середовище та поверхня над лавовим тунелем. Mathew Stewart et al. / PLOS ONE, 2024

Вхід, внутрішнє середовище та поверхня над лавовим тунелем. Mathew Stewart et al. / PLOS ONE, 2024

Що ще з'ясували про життя у лавових тунелях?

Науковці досліджували регіон печери Умм-Джірсан у Саудівській Аравії. Раніше, протягом 15-річної історії розкопок у регіоні, вчені знаходили численні артефакти на поверхні, але датувати їх точно не вдавалося через пошкодження спекотним сухим кліматом. Однак у лавовому тунелі виявилося набагато прохолодніше, тому не дивно, що саме його обрали древні люди як прихисток. Крім рукотворних об'єктів, які вдалося успішно датувати, в Умм-Джірсан виявили й кістки людей. Але науковці вважають, що їх притягли гієни.

Наскельний малюнок в одному з лавових тунелей. Mathew Stewart et al. / PLOS ONE, 2024

Наскельний малюнок в одному з лавових тунелей. Mathew Stewart et al. / PLOS ONE, 2024

У сусідньому лавовому тунелі археологи натрапили навіть на наскельне зображення — малюнок домашньої вівці та кіз. Імовірно, його залишили сучасники людей, які поселилися в іншому лавовому тунелі.

• Лавові тунелі формуються не лише на Землі. І такі ж структури на Місяці та Марсі вчені пропонують використати для будування в них колоній людей.