Спека відбила ящіркам бажання залицятися та понизила їхні вимоги до партнерів

Збільшення температури повітря змушує ящірок тропічного виду Tropidurus spinulosus змінити шлюбну поведінку. Самці у спеку виконують менше енергійних рухів для приваблення самок, а ті, зі свого боку, менш вибагливі до самців, йдеться у статті аргентинських вчених у журналі PLOS ONE.

Tropidurus spinulosus. Reuber Brandão / iNaturalist

Tropidurus spinulosus. Reuber Brandão / iNaturalist

Як залицяються ящірки?

Самці Tropidurus spinulosus при залицянні виконують низку рухів, наприклад, відтискаються від землі та хитають головами, щоб вразити самок. Такі дії вимагають багато енергії, тож найкраще з ними впораються сильні й здорові самці. Але крім цього самки також звертають увагу на забарвлення, віддаючи перевагу партнерам із найяскравішими боками, які вказують на більший розмір тестикул. Але вчених Національного університету Кордови зацікавило, чи не впливає на енерговитратний пошук пари у цих ящірок потепління клімату. Вони поспостерігали за двома групами T. spinulosus у шлюбний період за двох температурних режимів: звичайного для них та теплішого на 2-4 градуси Цельсія, що відповідає сценаріям потепління до кінця століття за різного показника антропогенних викидів.

Що стане з ящірками в теплі?

З'ясувалося, самці за теплішої погоди менш охочі залицятися. Вони відтискаються так само часто, але схильні уникати хитати головою, у порівнянні з самцями із нормального температурного режиму. Також вони в 3-4 рази більше часу проводять, відпочиваючи у тіні, замість спроб вразити самку. Самки теж змінили тактику вибору партнера у спеку, менше хитаючи голову у відповідь та не вибираючи самця за кольоровими боками. Науковці занепокоєні цим фактом, оскільки не обираючи найкращого самця з доступних, а покладаючися на випадковість, самки даватимуть потомство менш здорове та пристосоване. І загалом зміна шлюбної поведінки свідчить, що T. spinulosus недостатньо швидко адаптуються до зміни клімату.