Самки косаток пожертвували майбутнім потомством заради дорослих синів

Дослідження британських та американських біологів свідчить, що народження й вирощування сина суттєво зменшує шанси на наступне потомство у самок косаток. Цей ефект зберігається протягом усього життя синів, але не спостерігається з доньками. Результати опубліковані в журналі Current Biology.

Nitesh Jain / Unsplash

👋 Підпишіться на наш телеграм-канал! А ще у нас є ютуб 🎬

Чого коштує косаткам син?

Самки косаток (Orcinus orca) активно дбають про дитинча у вразливі перші роки життя. Але навіть коли потомство стає дорослим, то все одно часто залишається близько до матері, яка продовжує дбати про нього. Як це впливає на її власне життя, зокрема чи перешкоджає заводити нових дитинчат, з'ясовували науковці Ексетерського університету, Університету Йорка та Центру досліджень китів у США.

Науковці зібрали дані спостереження за добре відомою популяцією косаток, отримані між 1982 та 2021 роками. З'ясувалося, вирощування синів, але не доньок, справді супроводжується збитками у репродуктивному успіху косаток. Навіть після припинення вигодовування синів матері мають приблизно на 70 відсотків менші шанси завести нове потомство. І з віком сини не стають меншим тягарем.

Чому так відбувається?

Батьки часто змушені жертвувати своїм майбутнім потомством, щоб підвищити шанси на виживання дітей, що вже народилися. Але зазвичай це період, коли дитинча ще не самостійне та покладається на батьків, а косатки жертвують своїм репродуктивним успіхом за вже дорослих синів, які цілком самостійні. Як показали попередні дослідження, присутність матері збільшує шанси самця косатки на виживання протягом усього його життя. Точно невідомо, як це працює, але припускають, що річ у досвідченості й лідерстві самки, а також у безпосередньому поділі їжею, що для великих і менш поворотких самців стає в пригоді.

З іншого боку, інвестування зусиль у турботу про синів, а не доньок, може принаймні частково нівелювати витрати від зменшення репродуктивного успіху. Оскільки доньки будуть розмножуватися у тій же групі, то створюватимуть конкуренцію за ресурси між її членами. Натомість потомство синів народжується в самок з інших груп, тож вкладати у них ресурси може бути вигіднішим. Сприяючи виживанню й здоров'ю синів, матері можуть забезпечити активнішу передачу своїх генів, якщо й не наступним дітям, то хоча б через синів більшій кількості онуків.

Про косаток, акул і людей:

😱 пара косаток відлякали від африканського пляжу білих акул

📹 полювання на акул навіть вдалося зафільмувати з дрона

🎣 інші ж косатки помітили, що простіше відбирати у рибалок вже зловлену рибу, ніж полювати на неї самим

🧟 та це не зрівняється зі шкодою для них від людей, чия діяльність стала однією з головних причин смертності косаток.