Самці миролюбних бонобо виявилися жорстокішими за шимпанзе

Самці у карликових шимпанзе, або бонобо, виявилися більш агресивними, ніж звичайні шимпанзе, попри те, що вид вважався миролюбним і менш схильним до жорстокості. Зокрема, вони частіше демонстрували недружні вирази й пози, ганялися, билися, тягалися та кусалися, ніж шимпанзе. На нові деталі соціального життя вказав аналіз тисяч годин спостереження за п'ятьма групами бонобо та шимпанзе у заповідниках Демократичної республіки Конго та Танзанії. Результати опубліковані у журналі Current Biology.

Unsplash

Як виявили жорстокість бонобо?

Науковці поспостерігали за 12 самцями бонобо з трьох груп та 14 самцями шимпанзе з двох груп, зареєструвавши понад 2000 та 7300 годин поведінки, відповідно. При аналізі результатів виявилося, що самці бонобо у 2,8 раза частіше мали агресивні взаємодії загалом і втричі частіше проявляли контактну агресію за самців шимпанзе. Відмінністю було те, що шимпанзе були більш схильні гуртуватися та атакувати самок, тоді як у бонобо напади на самок були вкрай рідкісні.

Різницю вчені пояснюють тим, що у шимпанзе самці загалом більш схильні формувати коаліції між собою. Тому напавши на одного самця, вони ризикують отримати відповідь від цілої групи. Водночас у бонобо коаліції більше формують самки, тож самцям безпечніше атакувати інших самців. Та в обох видів агресивніші самці частіше добивалися спаровування з самками.

• Покращенню репродуктивного успіху у приматів сприяє не лише агресія, а й, наприклад, мастурбація. Досліди свідчать, що така поведінка збільшує шанси самців запліднити самок і зменшують ризик інфекцій.