Молодий субнептун не вберіг свою атмосферу від впливу активності зорі

Астрономи повідомили про відкриття субнептуна, який через активність своєї молодої батьківської зірки втрачає атмосферу. Він багатий на газ та воду, але за підрахунками вчених, світило могло повністю позбавити субнептун газової оболонки та лишити його з глобальним океаном на поверхні, перетворивши на планету-океан. Присвячена відкриттю стаття направлена до публікації у Astronomy & Astrophysics та доступна на arXiv.

NASA / GSFC / Frank Reddy

Що це за планета?

Вважається, що перший мільярд років є визначальним в еволюції планет: вони переживають припливну взаємодію з молодою батьківською зіркою, яка сама продовжує еволюцію, зазнають ефектів фотовипаровування через активність світила, а також і самі змінюють свій внутрішній склад. Втім, з понад п'яти тисяч відомих екзопланет, більшість обертається навколо зірок, старших за мільярд років, тому у пошуках відповідей на питання про планетарну еволюцію, астрономи шукають екзопланети біля молодих зірок.

Одну з таких відкрили біля світила HD 207496 на відстані 76,9 світлового року від нас. Вік зірки оцінюють у пів мільярда років, однак вона вже володіє масою у 0,8 маси Сонця та радіусом у 0,7 сонячного. Ефективна температура HD 207496 складає 4 819 кельвінів, а також світило відрізняється активністю хромосфери.

За допомогою космічного телескопа TESS, а також спектрографа HARPS наземної обсерваторії Ла-Сілья, астрономи побачили транзит планети на відстані 0,06 астрономічної одиниці від світила. HD 207496 b кожні 6,5 дня обертається навколо зірки та володіє вп'ятеро більшою за земну масою, але всього вдвічі більшим радіусом. Густину планети оцінили у 3,17 грама на сантиметр кубічний, тож на думку астрономів, планета має значну кількість води та газу у складі.

Відкрита екзопланета на діаграмі маса-радіус. S. C. C. Barros et al. / arXiv, 2023

Відкрита екзопланета на діаграмі маса-радіус. S. C. C. Barros et al. / arXiv, 2023

Як вона перетвориться на планету-океан?

За одним зі сценаріїв моделювання, HD 207496 b є газовою планетою з ядром та воднево-гелієвою оболонкою, або ж може мати схожий на земний склад — ядро і мантію —, але бути вкритою шаром глобального океану. Залежно від сценарію, шар води може складати 30-56 або 23-39 відсотки маси планети. Моделювання еволюції системи показує, що у випадку багатої на газ атмосфери, в наступні 520 мільйонів років через активність зірки планета її втратить та стиснеться, перетворившись на кам'янисту надземлю. Однак, це могло вже статися, у випадку другого сценарію, і таким чином, HD 207496 b вже являє собою планету-океан

Раніше ми розповідали про кандидата на планету-океан, яку знайшли у подвійній системі зірок. Океан може складати 22 відсотки маси планети.