Комарі перейшли на людей через дефіцит води

Посушливий клімат сприяє пристосуванню комарів до живлення людською кров’ю, як показав експеримент американських вчених. Все через необхідність води для розмноження комарів, якої вдосталь є в людських поселеннях і яка так приваблює комах. Такі результати опублікували вчені у статті журналу Current Biology.

Багато видів комарів не є вибагливими у харчуванні і однаково добре живляться кров’ю різних тварин. І навіть серед тих, що обрали собі дієту винятково з людської крові, є популяції, які включають у раціон й інших видів. Наприклад, комар Aedes aegypti, що переважно спеціалізується на людях і переносить такі серйозні хвороби як Зіка, денге та жовта лихоманка, але деякі його африканські популяції мають хазяїв різних видів. Пояснити, чому деякі комарі надають перевагу людям, до цих пір не могли.

Щоб вияснити, у чому справа, дослідники із Принстонського університету в Нью-Джерсі вирішили дослідити поведінкові варіації африканських комарів. Для цього вони зібрали яйця A. Aegypti із 27 локацій біля пустелі Сахара в Африці та виростили із них в лабораторії дорослих комарів. Після цього помістили комах у камери, в яких вони могли вловити людський запах або ж тваринний – морської свинки чи перепілки. Далі дослідники спостерігали, який з них приваблюватиме комарів, та спробували з’ясувати чому.

Завдяки розробленій вченими моделі, виявилося, що частіше летіли назустріч людському запаху ті комарі, які живуть у регіонах із тривалими та сильними засухами. Так само більш привабливими вважають людей і комарі, що мешкають у містах.

Зважаючи на необхідність вологи для розмноження цих комарів, вчені припустили, що розгадка криється в людських поселеннях. Тут мешканці часто створюють стоячі джерела води, наприклад, збираючи дощову воду чи зрошуючи поля. Тобто, навіть під час засухи біля людей можна знайти рятівну для виведення потомства воду, що й приваблює кровосисних комах. Ті комарі, що ще тисячі років тому прибули до таких місць, із часом пристосувалися до кусання завжди близьких людей.

Модель науковців припускає, що разом із тим, як Африка ставатиме більш урбанізованою, дедалі більше популяцій A. Aegypti мігруватимуть у людські поселення та віддаватимуть перевагу живленню на людях. Зі свого боку це матиме негативний вплив на поширення хвороб, що їх переносять комарі. Проте автори дослідження зазначають, що отримані результати не обов’язково стосуються й інших видів комарів, зокрема тих, що переносять малярію.