«Джеймс Вебб» зробив своє найбільше фото. На нього потрапили сотні галактик

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» зробив своє рекордно велике зображення. Це ділянка неба поруч з сузір'ям Великий Віз, на якій йому вдалося охопити величезну кількість нових галактик, а зокрема і кандидата у рекордно далеку галактику, яка могла існувати вже за 400 мільйонів років після Великого вибуху. Над знімками астрономи працювали у ході огляду CEERS, про що розповіли на своєму сайті.

NASA / STSCI / CEERS / TACC / S. FINKELSTEIN / M. BAGLEY / R. LARSON / Z. LEVAY

Що за фото?

Дослідники колаборації CEERS (Cosmic Evolution Early Release Science Survey) представили перші зображення «Джеймса Вебба» у рамках огляду неба у ближньому та середньому інфрачервоному діапазонах за допомогою інструментів телескопа MIRI, NIRSpec і NIRCam. І завдяки цьому огляду астрономи змогли побачити велику кількість областей зореутворення та зоряних скупчень, спіральні галактики на червоних зсувах z=0,16 та навіть систему галактик, які взаємодіють між собою — їх назвали «Космічним Кракеном».

Що на фото?

Найулюбленіші частини огляду, за словами вчених. NASA / STSCI / CEERS / TACC / S. FINKELSTEIN / M. BAGLEY / R. LARSON / Z. LEVAY

Найулюбленіші частини огляду, за словами вчених. NASA / STSCI / CEERS / TACC / S. FINKELSTEIN / M. BAGLEY / R. LARSON / Z. LEVAY

Під номером один на знімку зображена спіральна галактика на червоному зсуві z = 0,16 поруч з областями активного зореутворення. На знімку поруч — галактика на червоному зсуві z = 1.05 із кількома галактиками, які формують дугу поруч. На третьому знімку зображений той самий «Космічний Кракен» — взаємодіюча система галактик, а поруч — ще одна подібна із двох галактик на червоному зсуві z = 1,4, де стрілкою вказано спалах наднової. На п'ятому знімку ще одна спіральна галактика на z = 0,7, а на шостому — галактика на z = 0,63 і червонувата група галактик поруч, але вже на z = 1,85.

Крім того, вдалося ідентифікувати об'єкт, названий галактикою Мейсі (Maisie’s galaxy, на честь доньки керівника проєкту), яка може бути ще одним кандидатом на рекордно далеку галактику. Якщо відкриття вдасться підтвердити, то це буде галактика на червоному зсуві понад 11,8, що означає, що вона існувала, коли минуло менш ніж 400 мільйонів років після Великого вибуху.

Кандидат у рекордно далеку галактику Мейсі. NASA / STSCI / CEERS / TACC / S. FINKELSTEIN / M. BAGLEY / R. LARSON / Z. LEVAY

Кандидат у рекордно далеку галактику Мейсі. NASA / STSCI / CEERS / TACC / S. FINKELSTEIN / M. BAGLEY / R. LARSON / Z. LEVAY

Де це?

Це ділянка неба біля сузір'я Великий Віз, яка покриває площу у 100 квадратних кутових хвилин. Це приблизно у вісім разів більше, ніж найперше подібне фото «Джеймса Вебба», опубліковане у липні. Зображення складене з 690 окремих кадрів, на які телескопу знадобилося менше доби роботи.

У ході цього огляду астрономи сподіваються відкрити нові галактики на червоних зсувах z~9-13 та знайти нові фізичні обмеження на зореутворення та появу чорних дір, досліджуючи галактики на z>3. Попереду ще шість таких знімків, робота над якими запланована на грудень цього року.

Рекорди «Джеймса Вебба»