Телескоп «Джеймс Вебб» знайшов кандидата у найдавнішу галактику

Команда астрономів проаналізувала доступні зображення з перших надісланих «Джеймсом Веббом», та порівнюючи їх з даними у ближньому інфрачервоному діапазоні наземної обсерваторії ESO, відшукала 44 невідомих раніше галактик на великих значеннях червоного зсуву, з яких одна встановила новий рекорд — її червоний зсув оцінили у 16,7. Це всього 250 мільйонів років після Великого вибуху. Стаття доступна на arXiv і направлена до публікації у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Sophie Jewell, Clara Pollock

Команда астрономів з університетів Британії, Франції і Данії провела повторний аналіз зображень з першого набору даних «Джеймса Вебба», порівнюючи їх з даними огляду неба у ближньому інфрачервоному діапазоні COSMOS наземним комплексом Європейської південної обсерваторії. І в наборі даних огляду Cosmic Evolution Early Release Science (CEERS) «Джеймса Вебба» вони знайшли кандидата на галактику, яка може знаходитися на червоному зсуві z=16,7. Вона отримала назву CEERS-93316, а така величина червоного зсуву означає, що вона існувала вже через 250 мільйонів років після Великого вибуху.

CEERS 93316 у даних телескопа з різними фільтрами. C. T. Donnan et al. / arXiv, 2022

CEERS 93316 у даних телескопа з різними фільтрами. C. T. Donnan et al. / arXiv, 2022

За оцінками зоряної маси вчені дійшли висновку, що середній вік зірки у CEERS-93316 складає 20 (+40;-10) мільйонів років, а зореутворення, згідно з моделлю, вперше почалося у період між 120 і 220 мільйонами років після Великого вибуху. CEERS-93316 можна знайти на зображеннях камери «Джеймса Вебба» NIRCam, що виключає інтерпретацію джерела як маломасивну зірку чи активне ядро галактики. Окрім CEERS-93316 автори роботи зібрали вибірку з 55 галактик із z>7,5, з яких 44 були раніше невідомими. Червоний зсув 37 з них оцінюють у z>8,5, 16 галактик — z<10,5, а ще шість галактик мали z≥12.

Науковці вже активно публікують статті за першими даними, які зібрав «Джеймс Вебб». Наприклад, ми розповідали про кандидатів на дві галактики, які можуть знаходитися на червоному зсуві z≈11−13. А також про знайдені ним дискові галактики, на z∼3−6, яких виявилося вдесятеро більше, ніж їх знайшов «Габбл».

червоному зсуві