«Чандра» озвучила свої дані й написала мелодію центра Чумацького Шляху

Новий проєкт космічної рентгенівської обсерваторії «Чандра» озвучив космічні знімки в рентгенівському, видимому та інфрачервоному світлі. Так само як дані з телескопів візуалізують, розфрабовуючи їхні елементи, вчені присвоїли кожному певний звук — соніфікували зображення. Так можна послухати центр Чумацького Шляху, залишок наднової Кассіопея А та туманність «Стовпи творіння». Про проєкт «Соніфікація» обсерваторія повідомила на своєму сайті.

Що означає «почути» Чумацький Шлях?

Більшість яскравих фотографій із космосу — це композиційні зображення різних елементів у несправжніх кольорах, якими для візуалізацї позначають спостереження телескопів у різних діапазонах, наприклад, ультрафіолетовому та інфрачервоному. Майже за таким принципом можна й озвучити ці знімки — просто замість кольорів накласти звук. Світло предметів, розташованих у верхній частині зображення, чутиметься як високі висоти тону, тоді як інтенсивність світла регулює гучність. Змінами гучності й тонів виділяють структуру об’єктів, їхнє розташування та розміри.

Chandra X-ray Observatory / YouTube

Що ми почули?

Для початку астрономи обрали 3 найвідоміші області Чумацького Шляху. Це його центр, де озвучили зірки, міжзоряний пил та газ і надмасивну чорну діру Стрілець А, присвоївши різні звуки даним про ці об’єкти з телескопів «Габбл» та «Спітцер». Також можна почути залишок наднової Кассіопея А — закручену хмару речовини, що залишилася від наднової, яка продовжує розширюватися. І третім об’єктом стали величезні стовпи концентрованого пилу й газу в туманності Орла — область зореутворення «Стовпи творіння».

То як звучить Чумацький Шлях?

Так «Чандра» озвучила знімки трьох районів Чумацького Шляху, присвоївши зіркам брязкіт дзвіночків, пиловим хмарам протяжний звук гвинтокрила, посилюючи його із наближенням до чорної діри. Висота звуку залежала від яскравості та того, наскільки високо знаходився об’єкт на зображенні. 400 світлових років Чумацького Шляху можна послухати як у виконанні «оркестру» всіх телескопів, що його досліджували, так і кожного окремо.

На відміну від «мелодії» центра Чумацького Шляху, яку записали звуками відповідно до даних різних телескопів, для Кассіопеї А все зробили інакше. Її зображення таке різнобарвне, оскільки різними кольорами позначили хімічні елементи її складу: червоний для кремнію, жовтий для сірки, зелений для кальцію та фіолетовий для заліза. І вчені з «Чандри» вирішили не відходити від цього та озвучили кожний із цих елементів. Звук рухається від центру — нейтронної зорі, до меж Кассіопеї А. Послухати його можна тут.

«Стовпи творіння» звучать найбільш моторошно серед усіх. Їхня мелодія починається з трелів і свистів зірок, а біля стовпів хмар набуває погрозливого, схожого на вітер, виття. Особливу увагу приділили будові стовпів — її можна відчути стрибками від низьких до високих тонів. Двома різними «мелодіями» оптичного та рентгенівського діапазону можна насолоджуватись і окремо, й одночасно.