Астронавтам доручили привезти на Місяць детектор місяцетрусів

Детектор для відстеження місяцетрусів став одним з трьох корисних навантажень, яке отримають астронавти, що здійснять висадку на Місяць у рамках майбутньої місії «Артеміда-3». За розробку детектора вже взявся Центр космічних польотів імені Ґоддарда. У майбутньому цей інструмент стане частиною нової великої мережі детекторів, які вивчатимуть геологічну активність Місяця, розповідає NASA.

Детектор під час випробувань у вакуумній камері, яка імітує умови на Місяці. NASA / Mehdi Benna

Детектор під час випробувань у вакуумній камері, яка імітує умови на Місяці. NASA / Mehdi Benna

Чому обрали саме цей інструмент?

Ще з 1969 року, коли на Місяць сейсмограф привезли астронавти місії «Аполлон-11», стало відомо, що кора супутника постійно розширюється і стискається, провокуючи місяцетруси. Вони відбуваються і через охолодження Місяця вночі та різке нагрівання вдень, а також через гравітаційний вплив на супутник Землі. Ці дані важливі для вибору регіону, куди відправиться наступна місячна місія.

Але всі залишені «Аполлонами» сейсмометри знаходяться на екваторі Місяця, тоді як нова програма «Артеміда» планує у 2026 році висадити астронавтів у район південного полюса. Тому NASA дійшла висновку, що слід і у ньому розгорнути мережу сейсмометрів. Новий детектор, LEMS (Lunar Environment Monitoring Station), має працювати без втручання астронавтів, і розрахований на термін роботи від трьох місяців до двох років. Його робота розкаже про місяцетруси на південному полюсі Місяця, а також про надра супутника у цьому регіоні, ресурси у яких можуть стати у пригоді майбутнім астронавтам.

• Місяцетруси може провокувати не лише кора Місяця, а й апарати, які відправляють на супутник. Так нещодавно виявилося, що нагрітий на Місяці модуль місії «Аполлон-17» настільки розширюється від тепла, що провокує локальні місяцетруси.