Змії розпізнали себе за запахом у підлаштованому під них дзеркальному тесті

Вперше вчені отримали доводи на користь того, що змії можуть мати самосвідомість: тварини зуміли розпізнати свій видозмінений запах подібно до того, як інші тварини бачать у дзеркалі мітку на своєму тілі. Здатність помічати зміни у своїх ознаках може вказувати, що тварина сприймає себе як індивідуальність. Раніше її виявляли у тварин за допомогою дзеркального тесту, та оскільки змії більше сприймають світ на запах, експеримент модифікували. Результати опубліковані у журналі Proceedings of the Royal Society B.

Підв'язкова змія звичайна. Greg Schechter / Wikimedia Commons

Підв'язкова змія звичайна. Greg Schechter / Wikimedia Commons

Як підлаштували дзеркальний тест під змій?

Вчені використали у дослідженні 36 звичайних підв'язкових змій (Thamnophis sirtalis sirtalis) та 18 королівських пітонів (Python regius). Їх обтерли ватними дисками, щоб зібрати запах, а тоді стали демонструвати зміям незмінені диски зі своїм запахом, диски з додавання оливкової олії для зміни запаху, диски із незміненим запахом іншої змії того ж виду або ж диски із запахом іншої змії, але модифікованим оливковою олією.

Підв'язкові змії суттєво довше висували язик при відчутті власного, але зміненого запаху, ніж у відповідь на всі інші запахи. Це означає, що вони довше тестували запах, оскільки він здавався їм цікавим. Імовірно, це через те, що вони розпізнали свій запах, а також те, що з ним щось не так. Водночас королівські пітони не продемонстрували відмінностей між сприйняттям запахів. Можливо, через те, що вони менш соціальні за підв'язкових, тому менше потребують вміння розпізнавати себе як відокремлену особистість.

• Рептилій часто розглядають як дуже примітивних тварин у плані когнітивного, а також емоційного розвитку. Однак, крокодилів, наприклад, нещодавно застали за допомогою собаці вийти з небезпечної річки.