Вчені зі США та Канади підтвердили, що проживання дітей поблизу аеропортів, які обслуговують легкі літальні апарати, мають вищий рівень свинцю в крові за тих, що живуть від літаків далі. Це пояснюється продовженням використання в малій авіації авіабензину із високим вмістом свинцю. Дослідження оприлюднили у журналі PNAS Nexus.
У чому небезпека?
Свинець володіє токсичним впливом на організм людей, особливо нервову систему дітей, через що його додавання обмежують до побутових речовин, як-от фарб чи сантехніки. В складі сполуки тетраетилсвинець він застосовується ще з початку минулого століття як добавка до пального, що перешкоджає його детонуванню. Хоча у 1990-2000-х роках більшість країн заборонили його додавання до автомобільного пального, щоб зменшити забруднення свинцем довкілля, але в складі авіабензину, що його використовують для літальних апаратів малої авіації, він міститься й дотепер.
Тому вчені Університету Колорадо та Університету Саймона Фрезера провели ретельний аналіз, прагнучи з'ясувати, наскільки забруднюється довкілля поблизу аеропортів для легкої авіації і скільки свинцю звідти потрапляє в організм дітей.
Наскільки діти біля аеропортів стикаються зі свинцем?
Науковці проаналізували понад 14 тисяч зібраних за 10 років зразків крові дітей віком до п'яти років. Всі вони проживали в межах 2,4 кілометра від аеропорту Рід-Хіллв'ю в Каліфорнії, який обслуговує літальні апарати на авіабензині. Вчені хотіли з'ясувати, як змінюється рівень свинцю в крові дітей, у залежності від близькості їхнього будинку до аеропорту.
Результати показали, що зі зменшенням дистанції до аеропорту рівень свинцю в крові зростає. У тих, що проживали в межах 0,8 кілометра від літаків, були найбільші шанси на рівень свинцю в крові, що перевищує допустиму норму в 4,5 мікрограма на децилітр. Особливо це стосувалося тих дітей, чий будинок розташований з підвітряного щодо аеропорту боку, у них шанси перетнути допустимий рівень були вдвічі більшими за інших. Також у періоди максимального трафіку аеропорту рівень свинцю у крові був на 0,72 мікрограма на децилітр вищим, у порівнянні з періодом мінімальної навантаженості, запровадженим через ковід у 2020 році. Автори сподіваються, що їхні результати спонукатимуть вжити наступних заходів з обмеження викидів свинцю авіацією.