Жаби попищали ультразвуком, щоб відбитися від хижаків

Південноамериканських жаб застали за ультразвуковим пищанням під час того, як вони демонстрували антихижацьку поведінку. До цього часу у цих тварин не було відомо здатності видавати такі високочастотні звуки для самозахисту. Вчені припускають, що ультразвук може бути призначений не для самого нападника, а для інших хижаків, як-от сов, які чутливі до високих частот і полюють на ворогів жаб. Спостереження опубліковане у журналі acta ethologica.

Haddadus binotatus. Henrique Nogueira

Haddadus binotatus. Henrique Nogueira

Як помітили ультразвукове пищання жаб?

Науковці спостерігали за поведінкою жаб Haddadus binotatus, що живуть у Бразильському Атлантичному лісі. І вони помітили, що коли тварина відчувала загрозу, то крім типового відлякувального вигляду з підняттям верхньої частини тіла та розкриттям рота, видавала ще й високочастотні звуки. Чутливі мікрофони вказали, що жаби пищали в діапазоні від 7 до 44 кілогерців зі спадаючою частотою, тоді як людське вухо чує лише до 20 кілогерців. Подібну поведінку виявили випадково й у виду Ischnocnema henselii, коли науковець взяв тварину за ногу, а та стала в загрозливу позу та подібним чином запищала. Однак підтвердити це можна буде лише з прослуховуванням жаби мікрофонами.

Науковці висувають дві гіпотези щодо того, як пищання допомагає жабам захиститися. Можливо, що з використанням звуків такого широкого діапазону жаби ціляться відлякувати більше різноманіття хижаків. Або ж ультразвуком вони привертають увагу потенційних хижаків на нападника, щоб його вполювали замість них. Тепер вчені хотіли б з'ясувати, чи властиве ультразвукове пищання й іншим видам безхвостих амфібій.

• Часом жаби голосом відлякують не лише хижаків, а й залицяльників. Принаймні так роблять самки чорноплямих жаб, які не хочуть спаровуватися.