Вирощені зі стовбурових клітин мишачі ембріони сформували органи в пробірці

Ізраїльські науковці виростили мишачі ембріони зі стовбурових клітин до періоду формування у них зачатків основних органів, при цьому всі етапи розвитку ембріонів у цей час відбувалися поза утробою, повідомляється у статті журналу Cell.

Розвиток штучного мишачого ембріона поза маткою з першого (ліве верхнє фото) по восьмий (праве нижнє фото) день. Weizmann Institute of Science

Розвиток штучного мишачого ембріона поза маткою з першого (ліве верхнє фото) по восьмий (праве нижнє фото) день. Weizmann Institute of Science

Минулого року група науковців з Інституту Вейцмана повідомила, що знайшла спосіб подовжити життя мишачих ембріонів поза маткою. Розроблена ними технологія підтримання життєдіяльності зародків «у пробірці» дала можливість доростити їх до терміну, коли формуються зачатки внутрішніх органів. У новій роботі дослідники з колегами пішли далі: якщо минулого разу ембріони добували з організму вагітних мишей на п'ятий день розвитку, то тепер вирішили обійтися взагалі без виношування.

Ембріони вирощують у пристрої, що дозволяє постійно омивати зародки розчином поживних речовин. Weizmann Institute of Science / Youtube

Вчені взяли ембріональні стовбурові клітини мишей та обробили їх коктейлями хімічних речовин, які запускають утворення зародкових та позазародкових тканин. Внаслідок цього групки стовбурових клітин за п'ять днів самоорганізувалася в об'ємну структуру, яка за експресією генів нагадувала відповідного віку зародок. Поза маткою життя штучних ембріонів вдавалося підтримувати протягом восьми днів. За цей час вони пройшли розвиток, що відповідав 8,5 дням внутрішньоутробного розвитку, а це майже половина усього періоду виношування в мишей, який складає близько 20 діб. В ембріонів встигли сформуватися зачатки голови й кінцівок, нервової системи й кишківника, серце, що скорочується. Це досягнення дає надію, що принаймні у деяких дослідженнях можна буде зменшити потребу у живих піддослідних тваринах.

Штучний мишачий ембріон на восьмий день розвитку. Внизу помітне серцебиття. Weizmann Institute of Science / Youtube