Люди на низькожировій дієті спожили менше калорій, ніж на низьковуглеводній

Американські науковці показали, що люди на рослинній дієті з низьким вмістом жирів споживають суттєво менше калорій та втрачають більше жиру, ніж люди, що харчуються здебільшого тваринними продуктами з низьким вмістом вуглеводів, однак мають вищі рівні глюкози та інсуліну в крові. При цьому зайві кілограми, схоже, втрачаються однаково ефективно. Дослідження опубліковане в журналі Nature Medicine.

Brooke Lark / Unsplash

Звідки стільки людей з ожирінням?

Зараз увага лікарів прикута до пандемії коронавірусу, але чимало вчених вважають, що світом вже давно шириться інша хвороба глобального масштабу — ожиріння. З кожним роком людей із критично надмірною вагою стає дедалі більше. Причину цього вбачають у зростанні доступності, зручності та пропозицій на ринку їжі, при цьому її якість та склад суттєво змінюються, що призводить до надмірного споживання енергії. Одна з моделей для пояснення ожиріння каже, що надмірне споживання багатих на вуглеводи продуктів призводить до різкого стрибка глюкози та інсуліну в крові, що збільшує голод та ризик переїдання. Інша ж вважає надмірно жирну їжу причиною запасання калорій у вигляді жиру на боках. У новому дослідженні вчені з Національного інституту діабету й захворювань травлення та нирок вирішили дослідити, яка ж дієта допоможе набирати менше ваги — низьковуглеводна чи з низьким вмістом жиру.

Яким було дослідження?

До невеликого експерименту залучили 20 добровольців: одинадцять чоловіків та дев’ять жінок. Ніхто з них не хворів на діабет, але в середньому їхній індекс маси тіла складав 27,8, що відповідає стану передожиріння.

Учасники протягом двох тижнів харчувалися по одній з двох схем — продуктами на рослинній основі з низьким вмістом жирів, але великою кількістю вуглеводів або продуктами на тваринній основі, але з низьким вмістом вуглеводів і високим — жирів. У наступні два тижні дієта добровольців змінювалася на протилежну.

Харчування учасників складалося зі здорових, мінімально оброблених продуктів, з достатньою кількістю не крохмалистих овочів. Вони мали три прийняття їжі на день та перекуси, але могли їсти скільки забажають. Після їжі вчені відстежували кількість спожитих калорій, вагу, відсоток жиру в організмі та рівень інсуліну й глюкози.

Які результати отримали?

З’ясувалося, що люди на низькожировій дієті споживають в середньому на 550-700 калорій в день менше, ніж коли дотримуються дефіциту вуглеводів. Однак піддослідні не помітили відмінностей між відчуттям голоду, наповнення чи задоволення від їжі на одній дієті та на іншій. Волонтери на обох дієтах схудли в середньому на 1-2 кілограми, проте відсоток жиру зменшився лише в тих, що споживали менше жирів, а більше вуглеводів. Проте вони мали внаслідок такої дієти високий рівень інсуліну й глюкози після їжі.

Автори вважають, що їхні результати суперечать ідеї, що різкі коливання глюкози та інсуліну в крові самі по собі призводять до переїдання. Водночас дієта з високим вмістом жирів, а не вуглеводів, не сприяла набору ваги. Тобто переїдання та гладшання є складнішими процесами, ніж розбалансованість харчування у бік вуглеводів чи жирів. І не можна сказати, яка дієта корисніша з цих двох, зазначають вчені, вони обидві мають свої позитивні та негативні сторони на здоров’я. Подальші досліди допоможуть краще зрозуміти, у яких випадках котрій варто віддати перевагу.