У придатній для життя зоні червоного карлика відшукали надземлю

Японський телескоп «Субару» роздивився поблизу червоного карлика Ross 508 екзопланету, яка у чотири рази масивніша за Землю. Ця надземля знаходиться на краю придатної для життя зони свого світила, а рік на ній триває трохи менше 11 днів. Статтю з відкриттям прийняли до публікації у журналі Publications of the Astronomical Society of Japan, а поки її препринт доступний на сервісі arXiv.

Sci Tech Daily

Де знайшли планету?

Зазвичай для пошуку екзопланет астрономи послуговуються двома способами: транзитним, коли планету бачать під час її проходження по диску свого світила, або методом радіальних швидкостей, коли планета і зоря гравітаційно впливають один на одного і це можна помітити на спектрі. І найкраще для обох методів підходять невеликі холодні зорі червоні карлики, адже зміни на них більш значні, і тому їх легше помітити. Однією з таких зірок і є бідна металами зоря Ross 508 на відстані 36,5 світлового року від нас. Її масу оцінюють у 0,177 маси Сонця, а радіус — 0,211 сонячного, а ефективна температура її поверхні складає менше 3400 кельвінів.

За нею дослідники з Америки, Японії і Китаю стежили за допомогою інструмента IRD (InfraRed Doppler instrument) на наземному телескопі «Субару». Як пишуть науковці у статті, Ross 508 — одна із найтьмяніших і найменш масивних зірок, поблизу якої вдалося знайти планету методом радіальних швидкостей.

Що це за надземля?

Згідно з аналізом радіальної швидкості зорі, вона однозначно має поруч компаньйона — екзопланету. З огляду на дані, вона обертається навколо своєї зірки кожні 10,77 дня та має масу не менше, ніж чотири Землі (власне тому це і надземля). Крім того, довжину великої піввісі орбіти зірки оцінили як 0,0536 астрономічної одиниці, що вказує на те, що притік сонячної радіації на одиницю площі її планети (інсоляція) перевищує такий на Землі у 1,4 раза. Це відносить планету у так звану зону, придатну для життя — достатню відстань від зірки, за якої планета може підтримувати воду на поверхні у рідкому вигляді.

Ross 508b поруч з іншими планетами, меншими за 10 Земель, які знаходили біля червоних карликів. Їх розмістили на діаграмі залежності ефективної температури їхніх світил та інсоляції. Hiroki Harakawa et al. / ArXiv, 2022

Ross 508b поруч з іншими планетами, меншими за 10 Земель, які знаходили біля червоних карликів. Їх розмістили на діаграмі залежності ефективної температури їхніх світил та інсоляції. Hiroki Harakawa et al. / ArXiv, 2022

Астрономи пропонують націлити на знайдену Ross 508 b телескопи, які зможуть побачити транзит планети по диску світила. Так вдасться уточнити її масу, а також визначити, з чого побудована планета та її атмосфера.

На щастя, планета потрапила у плани космічного телескопа TESS, який якраз спеціалізується на транзитному методі. Наприклад, ми розповідали про дві еталонні надземлі, які вдалося знайти з його допомогою. А також про пару надземля і субнептун, яких він помітив також біля червоного карлика. Більше про способи пошуку екзопланет і про те, якими вони бувають, ми розповідали у нашому тексті «Що таке екзопланети?».

Хто ще живе біля червоних карликів?

🔴Планета-гігант, яка всього на 17 відсотків менша за Юпітер, а рік на ній триває менше тижня.

⌛Ультракороткоперіодична землеподібна планета, яка встигає обернутися навколо свого червоного карлика менш ніж за 8 годин.

🟤Коричневий карлик, який не належить ні до зірок, бо не достає маси, ні до планет, бо у них все ж відбуваються ядерні реакції. Знайдений коричневий карлик обертається навколо червоного карлика трохи більше 14 днів.