TESS зафіксував коричневий карлик на короткій орбіті біля червоного карлика

Використовуючи дані апарата TESS, астрономи зафіксували коричневий карлик біля зірки TOI–1278, що відноситься до червоних карликів. Відстань між ними складає 0,095 астрономічних одиниць. Зірка лише у 31 раз масивніша за свого компаньйона, що є унікальним співвідношенням для такої короткої орбіти. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.

Художнє зображення іншої схожої системи, зірки Шольца. Michael Osadciw/University of Rochester

У чому особливість систем навколо червоних карликів?

Червоні карлики або М-карлики є найпоширенішим типом зірок в нашій галактиці та знаходяться у більшості навколишніх зоряних систем. Транзити планет перед диском таких світил легше фіксувати. Нижча, ніж у Сонця, яскравість таких зірок сприяє тому, що придатна для життя зона біля них знаходиться набагато ближче. Планети з масою Юпітера та більше надзвичайно рідкісні навколо М-карликів на коротких орбітах. Близько 0,4 - 1% сонцеподібних зірок мають у своїх системах гарячих юпітерів, але вони рідше зустрічаються біля червоних карликів, хоча нещодавно було виявлено кілька таких систем. Зазвичай масивні компаньйони віддалені від М-карликів на десятки і навіть тисячі астрономічних одиниць.

Яку систему зафіксували дослідники?

Червоний карлик TOI–1278 знаходиться на відстані близько 75 парсек (244 світлових років) від Сонця. За допомогою телескопа TESS астрономи зафіксували транзит коричневого карлика біля цієї зірки. За їхніми підрахунками, об’єкт розміром приблизно з Юпітер має масу близько 18,5 мас Юпітера. Це вище очікуваної максимальної маси, що може утворитися із протопланетного диска. Орбіта коричневого карлика трохи витягнута (її ексцентриситет складає лише 0,013) та коротка: відстань між ним і зіркою становить 0,095 астрономічних одиниць. Таким чином, йому потрібно лише 14,5 днів, щоб здійснити один оберт навколо TOI–1278. Зірка масивніша за свого компаньйона лише у 31 раз, що у поєднанні з короткою орбітою робить систему унікальною.