У павуків-стрибунів виявили аналог фази швидкого сну

Біологи виявили у павуків-стрибунів активність, яка нагадує фази сну у хребетних тварин. Павуки вночі проводили час, звисаючи з павутини, і з регулярною періодичністю хаотично рухали тілом та очима, що схоже на фазу швидких рухів очей у ссавців та птахів, зазначається у статті журналу Proceedings of the National Academy of Sciences.

Павук-стрибун під час нічного періоду спокою. Daniela C. Roessler via AP

Павук-стрибун під час нічного періоду спокою. Daniela C. Roessler via AP

Науковці Гарвардського університету та Констанцького університету разом із німецькими й італійськими колегами опублікували статтю, у якій припускають, що павуки можуть спати, а до того ж мати при цьому фази сну. Явище фазовості сну, під час якого змінюються швидкий і повільний сон, властиве в основному ссавцям і птахам. При швидкому сні активність нашого мозку подібна до такої при неспанні і відмічаються швидкі рухи очей, за що явище ще називають фазою швидких рухів очей. У цей час людина зазвичай бачить сни. Але тепер подібне помітили й у павуків.

Вчені займалися вивченням павуків-стрибунів (Salticidae) виду Evarcha arcuata. Під час попереднього дослідження вони помітили, що ці тварини мають незвичний нічний період спокою, під час якого звисають на ниточці павутини. Час від часу павуки, здається неконтрольовано, згинали лапки, посмикували черевцем і павутинними бородавками, у чому вчені побачили схожість із фазою швидкого сну. Тому у новій роботі увагу звернули на рухи очей маленьких павуків-стрибунів, у яких покриви очей ще прозорі, що полегшує спостереження. Записи з інфрачервоних відеокамер свідчать, що очі павученят справді рухаються під час періоду спокою, збігаючися з посмикуваннями тіла. Така активність триває у середньому 77 секунд, після чого на 17 хвилин припиняється. Відтак з'ясувалося, що у дорослих E. arcuata тривалість та інтервали рухів майже такі ж самі. Що цікаво, у мишей і пацюків приблизно стільки ж і з такою періодичністю триває фаза швидких рухів очей уві сні. Тож схоже, що автори виявили щонайменше аналог фази швидкого сну у павуків-стрибунів. Оскільки ці тварини також покладаються значною мірою на зір при полюванні, не виключено, що вони можуть бачити сни. Хоча це ще слід дослідити у наступних роботах.

Рухи очей та тіла павука-стрибуна під час аналогу фази швидкого сну. Daniela C. Rößler et al. / Proceedings of the National Academy of Sciences, 2022

Рухи очей та тіла павука-стрибуна під час аналогу фази швидкого сну. Daniela C. Rößler et al. / Proceedings of the National Academy of Sciences, 2022

Нещодавно вчені також припустили наявність фаз швидкого й повільного сну у восьминогів, які під час аналогу фази швидких рухів очей активно змінюють колір і текстуру, окрім хаотичних рухів очима й тілом.

Фото в анонсі: Самець Evarcha arcuata. Lukas Jonaitis / Wikimedia Commons