Телескоп TESS знайшов другу планету в придатній для життя зоні червоного карлика

Астрономи повідомили про відкриття четвертої екзопланети у системі червоного карлика TOI-700. Всіх їх вдалося відкрити за допомогою космічного телескопа TESS. Знайдена екзопланета є другою землеподібною, що обертається навколо зірки та знаходиться на достатній від неї відстані, щоб мати на своїй поверхні рідку воду принаймні в минулому. Присвячена відкриттю стаття прийнята до публікації у The Astrophysical Journal Letters та доступна як препринт на arXiv.

NASA / JPL-Caltech / Robert Hurt

Що це за зірка?

Космічний телескоп TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) працює в космосі з 2018 року та займається пошуком екзопланет методом транзитної фотометрії — чекає, поки яка-небудь планета пройде по диску своєї батьківської зорі і тим самим змінить її блиск. Завдяки TESS сьогодні відомо понад дві тисячі кандидатів в екзопланети навколо як яскравих масивних зірок спектральних класів G і K, так і більш тьмяних червоних карликів.

Однією з цілей телескопа став малоактивний червоний карлик TOI-700. Він знаходиться на відстані 100 світлових років від нас та належить до спектрального класу М. Масу та радіус світила оцінюють в 0,4 сонячних, а ефективну температуру — у 3 459 кельвінів. Вік зірки складає 1,5 мільярда років. І телескоп TESS відкрив вже четверту за рахунком планету, що обертається навколо TOI-700.

Які планети обертаються навколо неї?

На відстанях від 0.13 до 0.09 астрономічної одиниці від TOI-700 свої орбіти займають чотири планети TOI 700 b, c, d і е. Аналізуючи криві блиску зірки, астрономи змогли оцінити параметри кожної з них. TOI 700 b володіє подібним до земного радіусом та обертається навколо зірки кожні 9,9 доби. TOI-700 c астрономи відносять до субнептунів — вона у понад як два з половиною рази більша за Землю за радіусом, а рік на ній триває 16 діб.

Найдовше обертається TOI-700 d, яку вчені вважають землеподібною. Період її обертання навколо TOI-700 складає 37,4 дня, а за радіусом вона всього у 1,19 раза більша за Землю. Нововідкрита TOI-700 e володіє радіусом у 0,95 земного, а її період обертання складає 27,8 дня. Всі планети знаходяться у припливному захопленні зірки, тобто завжди обернені до неї однією стороною.

Хоч якась з планет придатна для життя?

У придатній для життя зоні TOI-700, тобто на достатній відстані від зірки, щоб мати можливість утримувати на своїй поверхні рідку воду, за оцінками вчених, знаходяться TOI-700 d та TOI-700 e. Рівень інсоляції TOI-700 d — кількості випромінювання, яке планета отримує від зірки, — астрономи оцінили у 86 відсотків від земного. А рівень інсоляції TOI-700 e більший у 1,25 раза за такий на Землі. Таким чином, TOI-700 e знаходиться за рівнем отримуваного випромінювання між Землею та Венерою, і якщо не має води на своїй поверхні зараз, то могла мати у минулому.

Орбіта TOI-700 e (рожевим) у системі зірки та позначена зеленим придатна для життя зона зірки. Gilbert et al. / arXiv, 2023

Орбіта TOI-700 e (рожевим) у системі зірки та позначена зеленим придатна для життя зона зірки. Gilbert et al. / arXiv, 2023

Планетна система TOI-700, як пишуть вчені, цікава не лише аж двома землеподібними планетами, які знаходяться у її придатній для життя зоні, а і тим, що на відміну від відомої системи ультрахолодного карлика TRAPPIST-1, вигідно відрізняється низькою зоряною активністю. Хоча моделювання показує, що і зоряні спалахи можуть сприяти придатності планет до життя. Нагріваючи надра планет, зоряна активність може компенсувати втрату планетами атмосфер.

NASA / JPL-Caltech / Robert Hurt / NASA’s Goddard Space Flight Center

Планети у придатних зонах для життя

🔴Також дві землеподібні планети обертаються в придатній для життя зоні червоного карлика GJ 1002 на відстані 15 світлових років від нас

🥶В придатній для життя зоні ультрахолодного карлика знайшли подібну до нашої кам'янисту екзопланету, щоправда, в 1,3 раза більшу за Землю. Такі планети називають надземлями

🌟Надземлю відшукали і у придатній для життя зоні червоного карлика. Ця планета у чотири рази перевищує Землю за масою

Більше про екзопланети можна дізнатися у нашому матеріалі, присвяченому позасонячним світам.