«Джеймс Вебб» роздивився вдесятеро більше дискових галактик за «Габбла»

У новому наборі даних, які вже встиг зібрати космічний телескоп імені Джеймса Вебба, астрономи змогли класифікувати форму 280 галактик на червоних зсувах z від 1,5 до 8. З'ясувалося, що на z∼3−6 близько половини галактик є дисковими, що вдесятеро більше, ніж вважалося раніше за спостереженнями «Габбла». Крім того, «Джеймс Вебб» показав, що знайдені «Габблом» галактики, які існували вже за два мільярди років після Великого вибуху, є набагато симетричнішими, а отже змушують переглянути існуючі еволюційні моделі для них. Результати роботи доступні на сервісі препринтів arXiv та прийняті до публікації у The Astrophysical Journal.

NASA

Найпершим опублікованим науковим фото «Джеймса Вебба» стало галактичне скупчення SMACS 0723, яке слугує лінзою для світла галактик за ним. І у цьому наборі даних астрономам з університетів Британії, Америки, Бразилії та інших країн вдалося відшукати 355 галактик на значенні червоного зсуву z від 1,5 до 8. З них 280 вдалося класифікувати за чотирма класами (подібно до класифікації Габбла). Ті, що замалі чи затьмяні для того, щоб можна було визначити форму, симетричні сфероїдальні галактики круглої еліптичної форми, дискові галактики, подібні до нашого Чумацького Шляху, у яких можна побачити диск та навіть спіральні рукави, а також пекулярні галактики, у яких не можна побачити явного дискового чи сфероїдального компонента, щоб віднести їх до певного виду.

Галактики, які можна побачити в огляді SMACS 0723, розподілені за значенням їхнього червоного зсуву. Leonardo Ferreira / arXiv, 2022

Однією з цілей дослідження галактичних структур є можливість простежити еволюційний шлях галактик, адже вважається, що їхнє злиття є основним механізмом зміни їхньої форми, а отже і еволюції. Відомо, що на великих значеннях z еліптичних та спіралеподібних галактик менше, але лишається важливе питання: коли утворилися перші сфероїди та дискові галактики? У підсумку дослідники визначили, що більше половини знайдених на z>2,5 в огляді галактик можна ідентифікувати як дискові, що вдесятеро більше, ніж можна розгледіти на зображеннях «Габбла».

Порівняння зображень деяких галактик з вибірки «Джеймса Вебба» (посередині) і «Габбла» (зліва). Справа зображені ці ж галактики із фільтрами інструмента «Джеймса Вебба» NIRCam F277W, F356W і F444W. Leonardo Ferreira / arXiv, 2022

Порівняння зображень деяких галактик з вибірки «Джеймса Вебба» (посередині) і «Габбла» (зліва). Справа зображені ці ж галактики із фільтрами інструмента «Джеймса Вебба» NIRCam F277W, F356W і F444W. Leonardo Ferreira / arXiv, 2022

Це вказує на те, що вони у великій кількості існували протягом значного проміжку часу, а отже морфологія деяких дискових галактик, таких як Чумацький Шлях, не змінювалася понад 10 мільярдів років. Автори роботи зазначають, що слід ще дослідити фізичні властивості класифікованих ними галактик, щоб уточнити процеси, які вплинули на їхнє формування, як це сьогодні вдалося зробити для галактик на z<3 за допомогою «Габбла».

Також ми розповідали, у перших наукових даних «Джеймса Вебба» вдалося знайти кандидатів на найвіддаленіші галактики, які виникли всього через 300-400 мільйонів років після Великого вибуху.

Автостопом по галактиках