Шимпанзе підготувалися до різних сценаріїв подій. Дотепер це приписували лише людям

Шимпанзе можуть передбачувати альтернативні сценарії розвитку подій та планувати під них різну поведінку, показали досліди європейських та американських науковців. Таким чином, вони наразі є другим після людей видом, у яких відмітили таку здібність, про що зазначається у журналі Biology Letters.

Самець шимпанзе. Ngamba Island Chimpanzee Sanctuary

Самець шимпанзе. Ngamba Island Chimpanzee Sanctuary

Що незвичайного у такій поведінці?

Можливість не лише аналізувати наявну інформацію, а й висновувати з неї різні сценарії майбутнього та підлаштовувати під них плани дій, вважається однією з ключових особливостей людського мислення. Однак нове дослідження на чолі з вченими Каліфорнійського університету в Берклі та їхніми американськими і європейськими колегами свідчить, що принаймні шимпанзе (Pan troglodytes) вміють теж саме.

Як вивчали схильність до передбачення у шимпанзе?

Вчені провели досліди у заповіднику шимпанзе на острові Нгамба в Уганді, де тварини вільно живуть на приблизно 40 гектарах виділеної їм землі. У першому досліді перед 15 шимпанзе розміщували дві перекидні платформи, на кожну з яких поміщали їжу. Відтак через непрозору трубку над однією з платформ опускали камінець, який скидав з неї їжу. Щоб недопустити втрати, тварини мали рукою втримати цю платформу від перекидання, із чим усі вони успішно впоралися.

У другому досліді над платформами розміщували Y-подібну трубку, з якої камінець міг впасти як на першу, так і на другу платформу, представляючи невизначеність майбутнього. І в цьому разі 13 із 15 шимпанзе вирішили, що слід притримати обидві платформи, передбачивши, що можуть втратити їжу з будь-якої з них і підлаштувавши відповідно до цього свої дії.

Раніше ми писали про інше дослідження, яке уподібнює нас із шимпанзе наявністю діалектів, у випадку шимпанзе — жестових діалектів при розриванні листків.