Самців дрохви запідозрили у самолікуванні лікарськими рослинами

Іспанські вчені помітили, що самці дрохви споживають більшу кількість маку та синяка подорожникового за самок під час сезону розмноження. У лабораторії з'ясувалося, що рослини містять сполуки, які діють проти паразитів. Із цього вчені припускають, що активним споживанням лікарських рослин самці захищаються від паразитів у вразливий шлюбний період, коли їхня імунна система пригнічена. Про таке міркують автори у журналі Frontiers in Ecology and Evolution.

Дрохва у Київському зоопарку. Wikimedia Commons

Дрохва у Київському зоопарку. Wikimedia Commons

👋 Підпишіться на наш телеграм-канал!

Тварини можуть себе лікувати?

Окрім людини, багато інших тварин захищаються від хвороб, а також сприяють виздоровленню від уже набутих. Можна розглядати свого роду примітивною медициною, коли тварини використовують рослини чи інші природні матеріали, щоб, наприклад, позбутися паразитів чи навіть підвищити репродуктивний успіх. Ми писали про те, як у такому самолікуванні запідозрили шимпанзе, що обробляють відкриті рани комахами. У новому дослідженні вчені Вищої ради наукових досліджень Іспанії з колегами таке вміння приписують уже самцям дрохви (Otis tarda) — одним із найважчих літаючих птахів.

Що навело на таку думку?

У природі дрохви уражаються великою кількістю паразитів, включно з бактеріями, найпростішими, грибами та гельмінтами. У попередньому дослідженні автори помітили, що отрута жуків, яких уникає більшість інших тварин, але не дрохва, володіють протипаразитарною дією. Утім, більшу частину раціону цих птахів складають рослини — зазвичай у пропорціях, що відповідають їхній поширеності, за винятком двох рослин: дикого маку (Papaver rhoeas) та синяка подорожникового (Echium plantagineum), частка яких суттєво зростає в раціоні у квітні.

На квітень у дрохв припадає сезон парування. Оскільки у той час самці витрачають багато енергії на приваблення самки та мають більше стресу, їхня імунна система може ставати менш ефективною, що збільшує ризик зараженнями паразитами. Вчені припустили, що у такому разі допомогти птахам можуть лікарські рослини, як-от мак і синяк. Вони вирішили перевірити, чи вживають ці рослини самці частіше за самок, і чи мають вони протипаразитарні властивості.

Як вплинули мак і синяк на дрохв?

У лабораторних тестах з'ясувалося, що мак таки має в складі речовини, які пригнічують найпростіших (трихомонад) та гельмінтів (нематод), а синяк — ще й речовини з протигрибковою дією (до аспергілу чорного). До того ж рослини справді споживалися більшою мірою самцями дрохви у період розмноження, ніж самками, як на це вказало вивчення випорожнень птахів.

Науковці вважають, що поїдання цих рослин може вберігати здоров'я самців у вразливий період розмноження, але також не виключено, що це сприяє їхньому репродуктивному успіху. При виборі партнера самки можуть оглядати (чи навіть клюнути) клоаку самця, імовірно, перевіряючи її на предмет великих паразитів. Тож самці, які позбавлені паразитів (або мають їх менше) через поїдання лікарських рослин, можуть частіше обиратися самками та давати потомство. На жаль, наразі перевірити припущення у дослідах на самих дрохвах неможливо через заборону експериментів з рідкісними тваринами, зазначають вчені.