Першу описану хворобу від поїдання пластику назвали пластикозом

Австралійські та британські науковці описали фібротичну хворобу, що її спричиняє поїдання пластикового сміття. Пластикоз, як назвали хворобу автори, виявили при дослідженні шлунку диких морських птахів, зазначається у Journal of Hazardous Materials.

Світлоногий буревісник   (Ardenna carneipes). Ed Dunens / Wikimedia Commons

Світлоногий буревісник (Ardenna carneipes). Ed Dunens / Wikimedia Commons

Чим характерна хвороба?

Те, що сміття у шлунку здатне не лише закупорювати травний тракт, а й спричиняти окрему хворобу, першими описали науковці Інституту морських та антарктичних досліджень, Музею природничої історії у Трінгу та Тасманійського університету. Вони зробили це після того, як провели розтин 30 світлоногих буревісників (Ardenna carneipes) — морських птахів, які сильно страждають від поїдання пластику. Вчені помітили, що кількість пластику у шлунку птахів сильно корелює зі ступенем фібротичних процесів, тобто рубцювання, і значними змінами або навіть втратою структури слизової та підслизової оболонок. Це узгоджується зі схожими спостереженнями фіброзу у відповідь на пластик у лабораторних умовах.

Ступінь рубцювання слизової й підслизової оболонок шлунку, встановлений за кількістю колагену (візуалізований синім барвником). У шлунку птаха зліва знайшли один фрагмент пластику, в особини справа — 170. Hayley S. Charlton-Howard eta al. / Journal of Hazardous Materials, 2023

Ступінь рубцювання слизової й підслизової оболонок шлунку, встановлений за кількістю колагену (візуалізований синім барвником). У шлунку птаха зліва знайшли один фрагмент пластику, в особини справа — 170. Hayley S. Charlton-Howard eta al. / Journal of Hazardous Materials, 2023

Щільні природні матеріали, які птахи іноді теж ковтають, як-от фрагменти пемзи, таких змін не спричиняли. Схоже, пластик призводить до хронічного запалення, наслідком якого стає рубцювання та реорганізація тканин. Подібне відбувається й при силікозі та азбестозі — фібротичних захворюваннях, спричинених впливом пилу діоксиду кремнію та волокон азбесту, відповідно. Через це аналогічну хворобу, яку спричиняє пластик, назвали пластикозом.