Носовий хрящ допоміг відновити колінний хрящ при остеоартриті

Група європейських та американських науковців запропонували відновлювати суглобові хрящі при остеоартриту пересадкою до них хрящової тканини носа. Подібна технологія показала свою ефективність на тваринах, а після цього — на двох пацієнтах, яким вдалося відновити хрящ колінного суглоба та відтермінувати операцію із його заміни. Своїми результатами вчені поділилися в журналі Science Translational Medicine.

Рентген пацієнта з остеоартритом колінних суглобів. Radiopaedia

Чим небезпечний остеоартрит?

Остеоартрит є найпоширенішою хворобою суглобів, яка вражає частіше людей похилого віку. Захворювання характеризується поступовим руйнуванням хряща суглобів, частіше колінних та кульшових. Хоча прогресування хвороби зазвичай відбувається повільно, остеоартрит може проявлятися виснажливим болем у суглобах, їх набряком та зменшенням рухомості аж до рівня, коли людині стає важко виконувати звичайні буденні справи. Поки що хворобу неможливо вилікувати. Самостійно хрящ не відновлюється, тому зараз терапія остеоартриту може включати приймання знеболювальних та протизапальних препаратів, лікувальну фізкультуру тощо. На пізніх стадіях може проводитися хірургічне втручання із заміною суглоба на протез, однак такий імплантат час від часу потребує заміни. Через це вчені активно працюють над створенням нових способів лікування остеоартриту. Науковці з Базельського університету, Університету Цюриха, Лабораторії імуноревматології та регенерації тканин у Болоньї та Західного резервного університету Кейса припустили, що допомогти лікувати хрящ суглобів може хрящ із носа.

До чого тут ніс?

При травмах суглобів допомогти пацієнтам відновити рухливість кінцівок може пересадка хрящової тканини із її головними клітинами (хондроцитами) зі здорових суглобів до пошкоджених. Процедура часто дає змогу відростити нову функціональну тканину. Але у випадку з остеоартритом методика не спрацьовує через сильне запалення у вражених суглобах, яке сприяє руйнуванню компонентів хряща, зокрема колагену, та перешкоджає розростанню хондроцитів. На противагу суглобовим хондроцитам, клітини з носових хрящів показали кращу здатність до розростання та формування хрящової тканини, а також вищу стійкість до запальних сигналів. Тому їх вирішили випробувати для пересадки в несприятливе середовище суглобів з остеоартритом.

Загалом процедура полягає у виконанні кількох дій. Спочатку від пацієнта відбирають частинку хрящової тканини з носової перегородки. Після цього хондроцити з неї протягом кількох тижнів розмножують у лабораторії, а відтак ще кілька тижнів їх вирощують на колагеновій основі, де вони формуватимуть нову хрящову тканину. Зрештою утворену структуру імплантують до враженого суглоба. Досліди на мишах та вівцях показали, що такі імплантати успішно приживаються в суглобах, а також зменшують запалення в них, впливаючи на експресію генів у клітинах суглобів з остеоартритом, та сприяють відновленню хряща. Позитивні результати спонукали вчених випробувати технологію на двох молодих людях віком 34 та 36 років, які мали запущену стадію остеоартриту та потребували заміщення колінних суглобів протезами.

Як лікування спрацювало на людях?

Процедура пройшла успішно. Магнітно-резонансна томографія показала, що тканина після імплантації успішно прижилася у хворих суглобах, заповнивши собою дефекти. Протягом чотирнадцяти місяців після операції вчені не спостерігали в учасників побічних негативних явищ, а обоє пацієнтів відмітили зменшення больових відчуттів, пов'язаних з остеоартритом, покращену функцію суглобів та загалом якості життя після процедури.

Отже, науковці вважають, що їхні результати вказують на доцільність використання хрящової тканини носа при відновленні суглобових хрящів внаслідок остеоартриту. З часу проведення випробування на людях пройшло понад два роки, а пацієнтам все ще не потребувалося заміщення суглобів. Тож описана в роботі технологія може щонайменше відтермінувати заміну суглобів, але наразі невідомо, як довго триватиме ефект. Також обоє учасників випробування мали тип остеоартриту, який вражає медіальну частину колінного суглоба, через що у наступних дослідах вчені випробовуватимуть технологію на більшій кількості учасників та з іншими типами хвороби.

Раніше вчені також пропонували відновлювати хрящі при остеоартриті ін'єкціями наночастинок та навіть антидепресантами.