Діти віком до півтора року при взаємодії з рукотворними предметами видають більше звуків, ніж при взаємодії з природними об'єктами, показало дослідження британських, французьких та замбійських вчених. Із цього автори дослідження роблять висновок, що штучні об'єкти краще сприяють розвитку мовлення у дітей, про що пишуть у журналі Scientific Reports.
Як об'єкти сприяють розвитку мовлення?
Поки діти не навчилися вимовляти слова, вони активно лепечуть, тобто видають різноманітні беззмістовні звуки. Ця стадія необхідна для тренування мовного апарату та розвитку мовлення: що частіше й різноманітніше дитина лепече, то швидше вимовляє перші слова. Зі свого боку, лепетання залежить від ситуації. Наприклад, відомо, що немовлята частіше «говорять» при взаємодії з предметами, як-от іграшками, ніж із людьми. А науковці на чолі з психологами Університету Портсмута вирішили дослідити, чи залежить вокалізація дітей від походження цих предметів. Вони поспостерігали за 58 немовлятами віком від 4 до 18 місяців із сільської місцевості в Замбії. Там батьки часто залишають малят гратися з наданими їм об'єктами без пильного нагляду, що дозволяє оцінити взаємодію дітей із предметами з мінімальним зовнішнім впливом.
Як відрізняється лепетання дітей про різні предмети?
Переважно діти мали доступ до рукотворних об'єктів у вигляді предметів побуту, як-от чашки, взуття, шкарпетки, і лише десятеро використовували дитячі іграшки. Водночас усі вони могли взаємодіяти і з природними об'єктами, зокрема листям, палицями, плодами. Проте з'ясувалося, що природні об'єкти викликають у малюків утричі менше бажання полепетати, ніж рукотворні. І саме побутовим предметам і іграшкам діти віддають перевагу, коли мають змогу обирати. Із цього дослідники роблять висновок, що штучні об'єкти сильніше сприяють розвитку мовлення у дітей, ніж природні.
З іграшками ситуація зрозуміліша, оскільки вони створені спеціально для дітей з урахуванням того, щоб привертати їхню увагу. Пояснити схильність дітей до побутових предметів важче, але вчені припускають, річ у тому, що ці об'єкти мають функціональне призначення для людей, що заохочує немовлят взаємодіяти з ними, особливо, коли вони бачили таку взаємодію у старших дітей чи дорослих.
Діти людей не єдині, хто беззмістовно лепоче, поки малий. Ба більше, недавнє дослідження показало, що лепетання немовлят та дитинчат кажанів має багато спільного.