Міліметрові комарики запилили міліметрові квітки орхідеї

Біологи описали випадок, коли крихітні, довжиною в кілька міліметрів, галицеві комарики запилюють крихітні, шириною у два міліметри, квітки орхідеї. І це перший задокументований випадок запилення орхідей галицевими комариками. Виявити незвичних запилювачів вдалося лише завдяки макрофотозйомці. Про це вчені розповіли у журналі Ecology.

O. japonica та її запилювач. Sunakawa et al. / Ecology, 2024

Як дослідили зв'язок комариків і квіток орхідей?

Увагу вчених привернула орхідея з роду Oberonia. Її квітки одні з найменших серед всіх орхідей, однак що за маленька істота їх запилює — було незрозуміло. Тож вчені протягом кількох днів уважно спостерігали за помаранчевими квітками O. japonica в японському парку вдень і вночі, перш ніж виявили, кого шукали.

O. japonica. Sunakawa et al. / Ecology, 2024

Першого галицевого комарика вчені помітили зранку — він сидів на квітці, але вже мертвий. Більше комах вдень не помічали на орхідеї. Однак у нічний час до квіток прилітало багато таких же комариків аж до сходу сонця. Вони весь час рухалися від квітки до квітки і щонайменше третина з них переносили пилок на своїй голові. Із випадково відібраних для вивчення 128 комариків усі виявилися самками. Імовірно, орхідея приваблює їх якимось візуальними чи хімічними особливостями. Вчені не змогли виявити в орхідей нектар, однак відмітили, що квітки можуть нагадувати самкам вигляд скупчення самців. Також вони відчули легкий, але явний квітковий запах в орхідей.

• Більшість квітів приваблюють комах приємним ароматом, однак із деякими запилювачами краще спрацює трупний запах. Таку стратегію розвинув хвилівник, який покладається на мух, що живляться падлом.