ГМО-банани вперше схвалили вирощувати на продаж

Австралія та Нова Зеландія першими у світі дозволили фермерам вирощувати генетично модифіковані банани на продаж, визнавши їх безпечними для людини й довкілля. Зміни в геномі цього фрукта покликані зробити рослину стійкою до грибкової інфекції, що завдає величезної шкоди банановим плантаціям по всьому світу. Про рішення розповідає New Scientist.

Monika Guzikowska / Unsplash

Чому вдалися до дозволу ГМО-бананів?

У 1950-х роках найпоширеніший сорт бананів — Грос Мішель — майже повністю знищила інфекція грибами Fusarium штаму TR1. Фермери тоді знайшли рішення, перейшовши на вирощування менш смачного, але набагато стійкішого до TR1 сорту бананів Кавендіш. Та через кілька десятиліть з'ясувалося, що і ці банани став уражати патоген, але вже штаму TR4. Він теж став поширюватися світом, знищуючи іноді цілі плантації, оскільки ефективних засобів боротьби з хворобою немає.

Та команда вчених з Університету Квінсленду створила новий стійкий до хвороби сорт бананів QCAV-4, додавши до них ген від диких бананів. Поки що не очікується вирощування нового сорту у великих масштабах, оскільки в Австралії, наприклад, поширення TR4 непогано контролюється карантинними заходами. Однак інші країни, де ситуація з патогеном гірша, можуть послідувати прикладу зі схваленням, щоб побороти проблему.

• Нещодавно Європарламент проголосував за послаблення контролю над ГМО-рослинами. Рішення стосується не всіх рослин з відредагованим геномом, а лише тих, що не мають ДНК від інших організмів.