«Джеймс Вебб» побачив на Юпітері невідому раніше атмосферну течію

Високо над хмарами Юпітера телескоп «Джеймс Вебб» виявив потужну атмосферну течію, що рухається зі швидкістю 140 метрів на секунду — майже вдвічі швидше, ніж найпотужніші урагани на Землі. Течія знаходиться над екватором і над основним шаром хмар Юпітера, тому може грати роль у періодичній змінності атмосфери планети-гіганта. Про відкриття розповідає сайт «Джеймса Вебба». Стаття астрономів опублікована у Nature Astronomy.

Світлина Юпітера, яку зробив «Джеймс Вебб». NASA, ESA, CSA, STScI, Ricardo Hueso (UPV), Imke de Pater (UC Berkeley), Thierry Fouchet (Observatory of Paris), Leigh Fletcher (University of Leicester), Michael H. Wong (UC Berkeley), Joseph DePasquale (STScI)

Світлина Юпітера, яку зробив «Джеймс Вебб». NASA, ESA, CSA, STScI, Ricardo Hueso (UPV), Imke de Pater (UC Berkeley), Thierry Fouchet (Observatory of Paris), Leigh Fletcher (University of Leicester), Michael H. Wong (UC Berkeley), Joseph DePasquale (STScI)

Як розгледіли течію?

Відкриття вдалося зробити завдяки світлинам Юпітера, які «Джеймс Вебб» зробив минулого року, використовуючи свою камеру NIRCam, яка працює в інфрачервоному діапазоні. У цьому світлі астрономи змогли проаналізувати тонкий серпанок на висоті 25-50 кілометрів над основними хмарами, що лежать у тропосфері планети-гіганта. За рухом серпанка науковці виявили, що на нього впливає потужна повітряна течія шириною у близько 4 800 кілометрів, яку не помічали раніші спостереження за планетою. Швидкість потоку виявилася на 70 метрів на секунду більшою, ніж швидкість зональних вітрів в юпітеріанських хмарах під ним. На думку астрономів, з часом сила цього потоку змінюється, що пояснило б зміни динаміки атмосфери на екваторі планети. Щоб підтвердити свою здогадку, науковці планують нові спостереження за Юпітером.

• Раніше космічній станції «Юнона», яка вивчає Юпітер, вдалося зібрати достатньо даних про планету, щоб астрономи змогли відтворити форму та особливості розподілу її хмар.