«Джеймс Вебб» не знайшов атмосферу у землеподібної планети біля TRAPPIST-1

Спостереження за однією з екзопланет з системи TRAPPIST-1 за допомогою телескопа «Джеймс Вебб» не виявили у неї ознак атмосфери. За землеподібною планетою TRAPPIST-1b телескоп спостерігав за допомогою інструмента MIRI у середньому інфрачервоному діапазоні. Результати спостережень астрономи опублікували у Nature.

NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI), T. P. Greene (NASA Ames), T. Bell (BAERI), E. Ducrot (CEA), P. Lagage (CEA)

Що це за планета?

Холодна маломасивна зоря TRAPPIST-1 знаходиться на відстані приблизно 40 світлових років від нас та налічує навколо себе 7 землеподібних планет. Вони мають радіуси як 0,75-1,1 радіуса Землі та маси у 0,3-1,4 земної маси. Попри те, що ефективна температура TRAPPIST-1 складає всього 2 566 кельвіни, світило може переживати високоенергетичні спалахи та викиди корональної маси, які впливатимуть на планети навколо, зокрема на наявність у них атмосфер.

Уточнити це, втім, досі було складно, адже планети TRAPPIST-1 доволі невеликі і холодні, аби можна було просто дослідити склад їхніх атмосфер. Тепер же астрономи змогли уточнити параметри атмосфери однієї з планет системи, TRAPPIST-1b, завдяки кращій спектральній роздільній здатності телескопа «Джеймс Вебб».

Як шукали атмосферу?

TRAPPIST-1 b є найближчою до зірки планетою та, імовірно, знаходиться у припливному захопленні — обернена завжди одним боком до зорі. Спостереження за нею за допомогою інструмента MIRI «Джеймса Вебба» виявили, що температура денного боку TRAPPIST-1b складає 503 кельвіни.

Спостереження астрономів найбільше збігаються з нульовим сферичним альбедо, що говорить про відсутність перерозподілу отриманого від зорі випромінювання планетою. Таким чином, враховуючи відсутність ліній поглинання вуглекислого газу та інших речовин, які могли б складати атмосферу, астрономи дійшли висновку, що у TRAPPIST-1b її немає, або вона дуже розріджена.

Раніше ми розповідали, як завдяки «Джеймсу Веббу» астрономи роздивилися в атмосфері молодого коричневого карлика піщані хмари. А в атмосфері газового гіганта на відстані 700 світлових років від нас телескоп виявив вуглекислий газ.