«Джеймс Вебб» роздивився піщані хмари на коричневому карлику

Команда астрономів представила результати спостережень інфрачервоного телескопа «Джеймс Вебб» за молодим коричневим карликом VHS 1256 b. І завдяки спостереженням у ближньому та середньому інфрачервоному діапазоні вчені змогли побачити в атмосфері VHS 1256 b воду, метан, чадний газ, натрій, калій, а також силікатні хмари, які вперше вдалося побачити на подібних об'єктах. Результати роботи опубліковані як препринт на arXiv.

Joy Pollard, Gemini Observatory / AURA

Що це за карлик?

Коричневими карликами називають субзоряні об'єкти, які недостатньо масивні, щоб стати зіркою, але вже занадто масивні, щоб їх можна було відносити до планет. І завдяки першому набору даних спостережень «Джеймса Вебба» за екзопланетами з допомогою його камери NIRCam, яка працює в ближньому інфрачервоному діапазоні, а також інструмента MIRI, що досліджує у середньому інфрачервоному діапазоні, та спектрометру NIRISS астрономи змогли дослідити молодого коричневого карлика VHS 1256 b.

Він обертається на відстані 150 астрономічних одиниць від своєї батьківської зорі, подвійної системи карликів М типу. Його масу оцінюють у менш як 20 Юпітерів, а вік системи — у 140 мільйонів років.

Отриманий «Джеймсом Веббом» спектр VHS 1256 b. Brittany E. Miles et al. / arXiv, 2022

Отриманий «Джеймсом Веббом» спектр VHS 1256 b. Brittany E. Miles et al. / arXiv, 2022

Що побачив телескоп?

За цим карликом астрономи раніше спостерігали і за допомогою наземних телескопів, і за допомогою космічних «Габбла» та «Спітцера». Однак лише «Джеймсу Веббу» вдалося отримати спектр випромінювання із найбільшим діапазоном довжин хвиль та найменшим шумом, що допомогло виявити особливості атмосфери VHS 1256 b. Повний спектр коричневого карлика видає воду, метан і чадний та вуглекислий газ із високим співвідношенням сигнал-шум.

Крім того, «Джеймсу Веббу» вдалося пояснити змінність випромінювання VHS 1256 b, яку помітив ще «Габбл» — коричневий карлик покритий піщаними хмарами, які імовірно, є результатом конденсації силікатних зерен. Також спектр VHS 1256 b демонструє ознаки і хмар з метану та чадного газу. Нове дослідження допоможе зрозуміти особливості не лише погоди на коричневих карликах, а і їхнього формування та еволюції.

Це другий коричневий карлик для «Джеймса Вебба». Нещодавно астрономи повідомили про відкриття за допомогою телескопа кандидата у такий об'єкт на у 570–720 парсеків від нас.

Прогноз погоди для коричневих карликів