Через зміну дієти нематоди виростили великий рот і стали канібалами

При переході на бідну поживними речовинами грибну дієту мікроскопічні нематоди A. sudhausi пройшли низку змін у зовнішності та поведінці. Зокрема, вони виростили у кілька разів ширший рот та перейшли на харчування іншими нематодами власного виду. Хоч дотепер у виду вже були відомі дві варіації розмірів рота, залежно від того, чи живиться тварина маленькими бактеріями або ж іншими нематодами, настільки велику форму у них раніше не описували. Дослідження опубліковане у журналі Science Advances.

Нова, третя морфа нематод A. sudhausi. Sara Wighard and Ralf Sommer / Max Planck Institute for Biology Tubingen

Нова, третя морфа нематод A. sudhausi. Sara Wighard and Ralf Sommer / Max Planck Institute for Biology Tubingen

Як виявили нову форму нематод?

Щоб більше дізнатися про пристосування нематод Allodiplogaster sudhausi до умов довкілля, науковці стали їх вирощувати за різної доступності ресурсів. Одним з їжі надавали лише бактерії кишкової палички, на яких зазвичай розводять нематод, іншим — нематод C. elegans, які принаймні вдвічі менші за них, а третім — гриби Penicillium camemberti, які використовуються при виготовленні людьми сиру, але не надто поживні для нематод.

Очікувано, при харчуванні бактеріями у нематод розвивався найменший рот, це були так звані стеностоматозні морфи. На дієті з інших нематод розвивалися особини з ширшим ротом, евристоматозні морфи. Однак при харчуванні мікроскопічними грибами виростала третя морфа, з небаченим раніше широким ротом. Її назвали терастоматозною — від грецького слова «терас», що означає монстр.

Три морфи нематод, у залежності від дієти. Sara Wighard et al. / Science Advances, 2024

Три морфи нематод, у залежності від дієти. Sara Wighard et al. / Science Advances, 2024

Наступні досліди вказали, що й інші види грибів спричиняють формування терастоматозних морф, однак переважно в умовах, коли нематоди жили щільними групами. І лише ці морфи практикували канібалізм, поїдаючи молодих особин, а часом навіть дорослих. Тож вчені припускають, що утворення терастоматозних форм нематод є пристосуванням у відповідь на голодування та перенаселення в A. sudhausi. Водночас нащадки цих морф вже не були такими, якщо росли в сприятливих умовах, вказуючи на значну адаптивну пластичність виду.

• Дослідження з іншими нематодами вказало, що змінити їхній раціон можуть канабіноїди, які основними психоактивними речовинами канабісу. Під їхнім впливом нематоди голодніють до калорійної їжі.