Астрономи знайшли найближчу пару ультрахолодних карликів

Завдяки обсерваторії Кека астрономи відшукали пару ультрахолодних карликів, що знаходяться рекордно близько один до одного. Рік для кожної зорі триває всього 17 годин. Так зблизити їх міг третій компаньйон в системі, який у ході її еволюції з неї викинуло. Присвячену відкриттю статтю вчені направили до публікації у The Astrophysical Journal Letters, а препринт статті доступний на arXiv.

NASA, ESA, and A. Feild (STScI)

Що це за зорі?

До ультрахолодних карликів астрономи відносять світила з ефективною температурою у менш як 2 700 кельвінів. Вони дуже тьмяні, тому відкривають їх рідше за інші зірки, хоча ультрахолодні карлики вважаються доволі поширеними у Всесвіті. Важливу роль в їхньому дослідженні грають відкриття подвійних систем, адже так астрономи мають можливість оцінити масу та радіус об'єктів, а також уточнити, як ультрахолодні карлики еволюціонували. І парі астрономів з Північно-Західного університету та Каліфорнійського університету в Сан Дієго вдалося знайти найтіснішу з відомих пару ультрахолодних карликів.

Ілюстрація орбітальної конфігурації відкритої системи. Adam Burgasser/UC San Diego

Ілюстрація орбітальної конфігурації відкритої системи. Adam Burgasser/UC San Diego

Що так зблизило карликів?

Система LP 413-53AB близько 20 років вважалася кандидатом на подвійну систему, однак астрономам не вдавалося отримати підтвердження тому, що вона володіє двома окремими компонентами. У цій роботі астрономи проаналізували дані спостережень за LP 413-53AB наземної обсерваторії Кека за допомогою інструмента NIRSPEC та змогли підтвердити наявність двох компонентів.

З'ясувалося, відстань між парою світил складає всього 0,008 астрономічної одиниці, що приблизно вчетверо більше, ніж відстань від Землі до Місяця. Рік для кожної зорі триває всього 17 годин. Ефективну температуру карликів астрономи оцінили у 2 879 та 2 627 кельвінів, а маси — у 0,076 та 0,063 маси Сонця. Вік системи складає до 10 мільярдів років. Таку невелику відстань між ними, імовірно, міг спричинити третій компонент системи, який у ході еволюції з неї викинуло та призвело до зближення зірок.

Раніше ми розповідали, як астрономи-аматори відкрили 34 подвійні системи з ультрахолодними карликами в даних архівних оглядів неба.