Немовлята виявилися здатними до співчуття іншим набагато раніше за попередні оцінки — вже у віці 9 місяців, тобто ще до появи вміння говорити чи навіть ходити. Коли їхні батьки або сторонні спостерігачі вдарялися пальцем і вигукували «ау», то немовлята вже тягнулися їх обійняти чи погладити, щоб заспокоїти. Така рання поява вміння співчувати свідчить про те, що ця навичка є ключовою для людей. Дослідження опублікували в журналі PLOS One.

Немовлята поспівчували іншим уже у віці 9 місяців — ще до появи вміння говорити. Unsplash

Як вивчали співчуття в немовлят?

Оскільки більшість досліджень вміння співчувати, або емпатії, проводили у Північній Америці та Європі, то науковці вирішили дослідити, як культурні особливості в інших країнах впливають на це вміння. Для цього обрали немовлят віком 9-18 місяців з Уганди та Сполученого Королівства, на очах яких їхні батьки чи самі дослідники симулювали біль від удару пальцем. Як з’ясували науковці, немовлята починали виявляти співчуття вже у віці дев’яти місяців: дев’ять відсотків британських немовлят і 15 відсотків угандійських робили щось, щоб заспокоїти іншу людину.

Також дослідники виявили, що з віком емпатія ставала більш розвиненою в немовлят. У віці 18 місяців уже вдвічі більше немовлят в обох групах співчували тим, хто відчував біль, і намагалися їх заспокоїти, обіймаючи чи гладячи. Однак науковці помітили й культурні відмінності між двома групами: немовлята зі Сполученого Королівства частіше співчували ще до того, як дорослі скажуть «ау», тоді як немовлятам з Уганди було потрібно було почути ще й цей вигук. Утім те, що в обох групах ця здатність проявилася в однаковому віці, свідчить про те, що емпатія є вродженою здібністю, яка розвивається незалежно від культури.

Чим ще здивували науковців немовлята

🫣 Дослідники з’ясували, що вже у віці чотирьох місяців діти можуть розпізнавати гру в прикидання та прикидатися самі. Краще це вдається дівчаткам і дітям молодших батьків.

🧠 І хоча у цьому віці діти ще не можуть говорити самі, але у чотиримісячних дітей, які ростуть у двомовних сім’ях, мозкова активність відрізнилася від активності дітей зі звичайних сімей.

🤯 Попри те, що дорослі не можуть пригадати свого дитинства, уже у віці 12 місяців немовлята виявилися здатними утворювати спогади.

📖 А про те, як спостереження за вивченням дітьми мов допомогло науковцям натренувати штучний інтелект, ми розповідали в матеріалі «Вчені показали штучному інтелекту світ очима дитини, аби з'ясувати, як він вивчатиме мову».