Замість решток дорослої жінки в мумії знайшли тіло п’ятирічної дитини

Американські археологи вперше використали комп'ютерну томографію у поєднанні з рентгеноструктурним аналізом для дослідження вмісту мумій Стародавнього Єгипту. За допомогою нової методики вчені вивчили портретну мумію віком близько 1900 років. Так вчені з’ясували, що замість жінки, яка намальована на мумії, похованою була дитина. Дослідження опублікували у журналі Journal of the Royal Society Interface.

Як вивчають мумії?

Єгипетські мумії протягом століть цікавили та захоплювали археологів та істориків. Про них мало що можна дізнатися, вивчаючи їх ззовні. Але довгий час єдиним способом дізнатися, що всередині мумії, були її розкриття. Із розвитком технологій науковці почали застосовувати неінвазивні методи, наприклад, за допомогою рентгенівських променів, що дає можливість уникнути пошкодження цінного артефакту. У новому дослідженні вчені з Північно-Західного університету та Денверського державного університету використали нову методику. Спочатку вони просканували мумію за допомогою комп’ютерної томографії, а потім зосередилися на обраних місцях за допомогою рентгеноструктурного аналізу, під час якої висококонцентрований пучок рентгенівських променів відбивається у кристалічних структурах. Варіанти дифракційних схем вказують, з якого матеріалу зроблений досліджуваний об’єкт.

Кого вивчали археологи?

Нову технологію вивчення випробували на непошкодженій портретній мумії No. 4 з древнього єгипетського некрополя Хаваре. Її знайшли орієнтовно в 1910-1911 роках і вона датується близько першим століттям нашої ери, коли Єгипет перебував під владою Римської імперії. У той час похоронні традиції вже зазнали впливу грецьких та римських звичаїв, тому поховальні маски вже замінювали на портрети, які наносилися на передню сторону мумії. Портрет на досліджуваній мумії зображував дорослу молоду жінку. Утім, її розміри змусили деяких науковців засумніватися у цьому та припустити, що насправді ховали дитину.

Що показало дослідження?

Комп’ютерна томографія показала, що всередині мумії справді знаходиться тіло дитини, у якої ще навіть не прорізалися постійні зуби. Її зріст оцінили 93,7 сантиметра від верхівки черепа до підошви стоп, а обгортання додало до нього ще 5 сантиметрів, пишуть науковці. Вік дитини на момент смерті складав близько 5 років і це була дівчинка.

Stuart R. Stock

Аналіз виявив нерівномірний шар грязі на тканині, яку жерці, ймовірно, використовували для закріплення пов’язок. Над животом дитини дослідники знайшли овальний предмет із кальциту розміром близько 7 міліметрів, який назвали Включенням F. Вчені припускають, що це міг бути амулет, оскільки тіло дитини було пошкодженим після муміфікації. Давні жерці після таких невдач бувало клали амулети, приміром, у вигляді скарабеїв, на пошкоджені частини тіла, щоб захистити людину в потойбічному світі. Крім того, археологи виявили 36 голкоподібних структур — 11 навколо голови та шиї, 20 біля стоп та п’ять біля тулуба дитина. Це були сучасні металеві дроти, які могли використати для стабілізації мумії десь протягом минулого століття.

Раніше науковці писали, що просканували за допомогою комп’ютерної томографії вміст трьох унікальних портретних мумій, прикрашених ліпниною.