У єгипетської вагітної мумії виявили пухлину голови

Польські дослідники виявили можливу причину смерті муміфікованої вагітної жінки зі Стародавнього Єгипту. Комп'ютерна томографія виявила зміни кісток черепа та пухлину голови, які нагадують прояв назофарингального раку. Своїми припущеннями науковці поділилися у блозі присвяченого вагітній мумії проєкту Warsaw Mummy Project.

3D-реконструкція та зображення КТ черепа вагітної мумії. На третьому зображенні помітно невелику порожнину позаду орбіти ока, яка може бути слідом пухлини. M.Ożarek-Szilke / Warsaw Mummy Project

3D-реконструкція та зображення КТ черепа вагітної мумії. На третьому зображенні помітно невелику порожнину позаду орбіти ока, яка може бути слідом пухлини. M.Ożarek-Szilke / Warsaw Mummy Project

На початку року ми писали про дослідження польських науковців, які надали переконливі докази щодо виявлення давньоєгипетської мумії віком понад 2 000 років, що належала вагітній на момент смерті жінці. Але на цьому вивчення рідкісної знахідки не припинили й розкрили можливу причину смерті жінки, що не часто можливо із муміями.

Комп'ютерна томографія допомогла виявити зміни в кістках щелепно-лицевої ділянки, які властиві назофарингеальному ракові, що схильний уражати людей зі східноазійським або африканським коріння. Окрім цього, позаду орбіти лівого ока мумії вчені помітили невелику округлу структуру, яка могла бути пухлиною, можливо, метастатичною. Тому дослідники припускають, що молода жінка могла загинути від назофарингеального раку, але достеменно встановити, чи виявлена пухлина була злоякісною, зможуть лише після гістологічного, генетичного та молекулярного дослідження. Якщо діагноз підтвердиться, то крім історичної цінності, вивчення раку мумії допоможе зрозуміти чинники хвороби та застосувати ці знання у лікуванні онкозахворювань. Факторами ризику назофарингеального раку зараз визнані, серед іншого, вживання сильних алкогольних напоїв і куріння, впливу яких у ті часи не могла піддаватися єгипетська жінка, тож мумія може посприяти виявленню нових факторів, які збільшують імовірність набуття хвороби.