У Китаї знайшли скам'янілість довгоногого птахоподібного динозавра

Скам'янілість динозавра віком близько 150 мільйонів років, знайдена у Китаї, виявилася однією з найбільш ранніх відомих, що їх приписують до птахоподібних динозаврів із юрського періоду. Тварина з несподівано довгими ногами, якій належали рештки, мала багато спільних рис як із нелітаючими динозаврами, так і з сучасними птахами, вказуючи на раніше невідому ланку в еволюції динозаврів до птахів. Стаття опублікована у журналі Nature, сайт якого коротко переказує дослідження.

Художня реконструкція Fujianvenator prodigiosus. Mr. Chuang Zhao

Художня реконструкція Fujianvenator prodigiosus. Mr. Chuang Zhao

Чим особлива скам'янілість?

Приблизно 66 мільйонів років тому майже всі динозаври, що були панівними тваринами того часу, вимерли. Але невелика частина динозаврів-теропод, які вижили, дали початок теперішнім птахам. Між тим, розуміння еволюції птахів наразі має багато прогалин, заповнити які допоможе новий вид вимерлої тварини. Вчені Китайської академії наук описали скам'янілість, знайдену 2022 року на південному сході Китаю, яку назвали Fujianvenator prodigiosus — дивний мисливець з Фуцзяню, якщо перекласти його назву з латинської.

Фотографія скам'янілості F. prodigiosus. Liming Xu et al. / Nature, 2023

У скам'янілості не збереглася голова і повний хвіст, але він був схожий на інших птахоподібних динозаврів своїм тазом, хребцями та довжиною пальців, серед іншого. Водночас Fujianvenator не мав багатьох пристосувань, потрібних для польоту. Наприклад, його лопатка була укороченою, а пальці верхніх кінцівок найбільше були пристосовані до хапання. Незвичайним також виявилося те, що у Fujianvenator гомілкова кістка була приблизно вдвічі довшою за стегнову. Такі довгі ноги вказують на пристосованість до бігу або ж до пересування на мілині. Останнє підкріплюється ще й тим, що поруч зі скам'янілістю динозавра знайшли рештки й водних тварин, зокрема риб і черепах.

• Шлях динозаврів до освоєння повітря був нелегким. І як показують нові дослідження, перші динозаври, здатні до польоту, були тупиковою гілкою еволюції.