Трансплантація калу полегшила синдром подразненого кишечника на три роки

Норвезькі дослідники провели дотепер найбільш тривале спостереження за пацієнтами із синдромом подразненого кишківника після фекальної трансплантації. У статті журналу Gastroenterology вони зазначають, що лікування суттєво зменшило у пацієнтів дискомфорт з боку кишечника, а позитивний ефект у більшості зберігся ще й через три роки після втручання.

Бактерії з людських фекалій, виділені на зображенні сканувального електронного мікроскопа. Steve Gschmeissner / Science Photo Library

Бактерії з людських фекалій, виділені на зображенні сканувального електронного мікроскопа. Steve Gschmeissner / Science Photo Library

Фекальну трансплантацію, коли кал однієї особи пересаджують іншій, дедалі частіше розглядають як потенційний спосіб лікування захворювань. Суть підходу полягає у перенесенні кишкової мікробіоти, порушення складу якої пов'язують із низкою розладів, серед яких і синдром подразненого кишківника, який проявляється болем у животі, розладами травлення та дефекації. І вчені Університету Бергена й медики лікарні в Стурі з норвезькими колегами провели дотепер найтриваліше вивчення ефективності фекальної трансплантації при лікуванні синдрому подразненого кишківника.

125 пацієнтів із досліджуваним станом надали зразки калу та заповнили п'ять опитувальників, які стосувалися їхніх симптомів та якості життя, на початку дослідження, через два та три роки. Із них 38 увійшли в групу плацебо і їм перенесли власні ж зразки калу. Решту учасників розділили на дві групи, які отримали кал від здорового, обстеженого донора у дозі 30 або 60 грамів розчину. Фекальні трансплантати вводили у дванадцятипалу кишку за допомогою гастроскопа.

Учасники, які отримали фекальний трансплантат від донора, повідомили про помітне покращення стану, у порівнянні з учасниками групи плацебо, і їхні показники за опитувальниками проявів синдрому подразненого кишківника були значно нижчими. Індекс дисбіозу за аналізом кишкової мікробіоти не зменшився лише в групі плацебо. Навіть на третій рік після процедури 64,9 відсотка тих, хто отримав дозу 30 грамів, та 71,8 відсотка тих, хто отримав 60 грамів калу, відчували позитивний ефект, на противагу 27 відсоткам контрольної групи. Негативних побічних ефектів лікування не виявили.

Поки що це все ще експериментальне лікування, яке не мають змоги пройти всі пацієнти із виснажливим синдромом подразненого кишківника, навіть якщо захочуть. Але у майбутньому, може, вдасться виділити бактерії, які відповідальні за покращення стану при фекальній трансплантації, та націлюватися на них за допомогою медикаментів. Автори зробили крок і в цьому напрямку, визначивши десять бактерій, кількість яких найбільше корелювала із симптомами синдрому подразненого кишківника та втомою після трансплантації.

Ми регулярно висвітлюємо досягнення у сфері трансплантації калу та вже писали про:

🍺 успішну спробу лікувати фекальною трансплантацією алкоголізм

🧫 покращення пересадкою калу ефективності імунотерапії раку

🥬 покращення ефективності самої трансплантації калу вживанням клітковини

🧠 омолодження мозку старих мишей кишковими бактеріями молодих

🍼 сприяння розвитку нормальної мікрофлори кишечника новонароджених за допомогою калу їхніх матерів.

гастроскопа
Довга трубка із оптичною системою, що вводиться через рот і призначена для огляду стравоходу, шлунка та дванадцятипалої кишки.