Телескоп «Джеймс Вебб» розгледів водяну кригу у кільцях кентавра Харікло

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» застав проліт кентавра Харікло на тлі фонової зірки та побачив його крижані кільця. Завдяки спостереженням в інфрачервоному діапазоні, у спектрі кілець телескоп розгледів вміст водяної криги. Вчені сподіваються, що завдяки «Джеймсу Веббу» зможуть більше дізнатися про цей космічний об'єкт, пише на своєму сайті NASA.

Проліт Харікло на тлі зірки, яке застав «Джеймс Вебб». NASA, ESA

Що таке Харікло?

Астрономи називають кентаврами малі тіла, що займають проміжне положення між астероїдами та кометами, адже демонструють властивості і тих, і інших. Вони обертаються на нестабільних орбітах у зовнішній частині Сонячної системи. Про кентаврів, а також про комети, астероїди і міжпланетний пил ми більше розповідали у нашому матеріалі «Малі тіла сонячної системи».

І хоча кентаврів, за оцінками, між Юпітером та Нептуном існують тисячі, про них відомо доволі мало, адже вони доволі далекі, тьмяні та не відрізняються значними розмірами. Однак «Джеймсу Веббу» пощастило застати кентавра (10199) Харікло (10199 Chariklo) при прольоті на тлі фонової зірки.

Ілюстрація вигляду Харікло. NASA

Що побачив «Джеймс Вебб»?

Харікло є дуже темним тілом діаметром всього у 250 кілометрів. Його орбіта лежить між Сатурном і Ураном, на відстані 3,2 мільярда кілометрів від нас. Харікло відоме першим в історії таких об'єктів відкриттям кілець, подібних тим, якими володіють планети-гіганти Сонячної системи. Пара кілець обертається на відстані 400 кілометрів від Харікло і обидва «Джеймсу Веббу» вдалося побачити завдяки прольоту Харікло на тлі зорі Gaia DR3 6873519665992128512. За кентавром телескоп спостерігав у ближньому інфрачервоному діапазоні за допомогою камери NIRCam.

Крива блиску зорі, коли на її тлі пролетів Харікло. NASA, ESA, CSA, Leah Hustak / STScI; Pablo Santos-Sanz, Nicolás Morales / IAA / CSIC; Bruno Morgado / UFRJ, ON / MCTI, LIneA

Так вдалося з'ясувати, що перше кільце завширшки складає 6-7 кілометрів, а друге — 2-4 кілометри. Відстань між ними оцінили в 9 кілометрів. А в спектрі випромінювання відбитого від кілець сонячного світла, яке зміг захопити «Джеймс Вебб», вчені побачили кристалічну водяну кригу. Імовірно, кільця Харікло постійно зазнають мікрозіткнень, через що або крига оголюється, або запускаються процеси кристалізації.

Спектр відбитого кільцями Харікло світла, в якому вдалося виявити водяну кригу. NASA, ESA, CSA, Leah Hustak, Ian Wong / STScI; Noemí Pinilla-Alonso / FSI / UCF; Javier Licandro / IAC