Технологія редагування геному CRISPR позбавила клітини від ВІЛ

Науковцям вдалося пристосувати технологію редагування геному CRISPR для знешкодження в імунних клітинах вірусів імунодефіциту людини. Поки що метод продемонстрували лише на культурах людських клітин у лабораторії, однак науковці сподіваються, що генна терапія спрацює і на людях. Результати своїх тестувань вчені оприлюднять на Європейському конгресі клінічної мікробіології та інфекційних хвороб у квітні.

Віруси імунодефіциту людини під мікроскопом. Scott Camazine / Alamy Stock Photo

Віруси імунодефіциту людини під мікроскопом. Scott Camazine / Alamy Stock Photo

Як вдалося знешкодити ВІЛ?

Завдяки технології редагування геному CRISPR, яку ще називають молекулярними ножицями, можна прицільно розрізати ДНК, заблокувавши роботу певного гена або ж вірусу, що вбудувався у геном клітини. Тому цього разу CRISPR націлили на вірусні послідовності у ДНК імунних клітин, які заражає ВІЛ. При цьому інструмент націлили на так звані сплячі віруси, які можуть довгий час ніяк себе не проявляти та не реагувати на противірусні ліки, тихо перебуваючи в геномі, поки не прокинуться. Підхід вчених успішно спрацював, оскільки їм вдалося ліквідувати усі віруси в культурі імунних клітин.

Попри успіх, до генної терапії ВІЛ-інфекції у людей ще далеко. Наступним кроком вчені мають перевірити, чи працюватиме метод на живих тваринах. Зокрема з урахуванням того, що деякі інфіковані клітини можуть приховуватися в кістковому мозку та інших органах, що може утруднювати доступ до них генетичного інструмента. Лише після демонстрації успіху та безпечності на тваринах вчені зможуть протестувати терапію на людях.

• Допомогти викрити інфіковані ВІЛ клітини, що довго не мають ознак зараження, може протираковий препарат. З'ясувалося, завдяки активації імунних клітин він змушує ВІЛ всередині них проявитися. Це робить їх видимою ціллю для противірусних препаратів